Отброяваме точно десет години от първия телевизионен музикален риалити формат в българския ефир. В края на 2004-а публиката бе пред екраните, за да гледа и оценява талантливите участници в "Аз пея в Ку-ку бенд". Последваха предаванията: „Музикална Академия", "Стар Академи", "Мюзик Айдъл", "Гласът на България" и "Екс Фактор". Само две от състезанията са български, останалите се правят по чужд лиценз. С течение на времето критиките към тези формати се засилиха, защото се оказа, че това не е добра практика за развитието на младия талант. Често след края на шоуто победителите "угасват" забравени, защото няма продуценти, които да вложат в тях средства за мечтаната кариера. И ако самите изпълнители не са активни и не продължават да работят, да учат и да вървят напред – няма да имат полза от „15-те минути медийна слава“. В общество на бизнеса живеем, а музикалният пазар в България е малък. По време на телевизионното състезание талантливите участници са навсякъде в медиите. Дават интервюта по телевизиите, „надничат“ от страниците на вестници и списания. Това преекспониране се прави, естествено, с цел печалба за продуцентите на изданието. Неясно е доколко то помага на талантите. И въпреки всичко, изпълнителите твърдят, че това е голям шанс за тях. Ето мненията на Михаела Филева (от сцената на „Екс Фактор“) и Маги Джанаварова (победител в „Мюзик Айдъл“).
Участието в този формат е важна крачка за мен, защото форумът освен популярност ти дава и много опит – казва Михаела Филева. – Там си „на педал“ и си длъжен да дадеш максимум професионализъм, за да могат твоите изпълнения да бъдат адекватни на голямата сцена, на която се качваш.
Певицата не спечели състезанието, но това не й пречи да гради успешна кариера. Има продуцентска компания зад гърба си, учи в Музикалната академия и работи по дебютен албум.
Маги Джанаварова споделя:
Спомените ми са хубави – много ми е дало това предаване. За мен то беше най-голямата стъпка в живота ми, която съм направила, това, за което дълго време съм мечтала. Научих се да работя в екип, срещнах прекрасни музиканти. Но за да успееш трябва да знаеш какво искаш и как да го постигнеш. Да бъдеш упорит, да следваш мечтите си, да не се отказваш в трудните моменти. Всеки сам с различно темпо върви по пътя.
Маги Джанаварова издаде с помощта на продуцент дебютен албум „Първа стъпка“, но след това продължи по пътя сама. Невена Цонева, победител в шоуто "Мюзик Айдъл", също има албум, както и спечелено дело срещу продуцентската си компания за неизпълнени ангажименти.
Певицата Мая Нешкова, започнала кариерата си от първото българско радио риалити през 1973 г. „Тромбата на Вили“ днес казва:
Наблюдавам тези предавания и намирам позитивното в тях. Участниците имат полза – в това предизвикателство опознават себе си в екстремна ситуация, виждат възможностите си. Естествено, в днешно време всичко се прави комерсиално. Лошото е, че вместо шанс за развитие, талантливите деца се преекспонират до степен, след която вече са „проиграни“ за публиката. Ние сме малка държава, всяка една грешка, отклонение или прекаляване се наказват и никой не може да ти обясни защо не те харесват вече. А и целта е шоуто да стане, телевизията и продуцентите да си приберат парите. Всеки трябва да преценява какво трябва да прави и сам да си пише пътя.
Ето погледа и на Мария Мутафчиева от група "Мери Бойс Бенд":
Да бъдеш известен е една красива измама. А за тези деца, които се явяват в съвременните риалити формати, това е най-важното. Те търсят кратък път към славата, пеейки. Всъщност за един истински музикант началото е обикновено на 5-6- годишна възраст с инструмент и уроци по солфеж. В момента, в който публиката се срещне с теб, ти до известна степен си изграден като личност, като послание. Сега виждаме хора, които имат талант, но не са готови за сцената. Музиката трябва да мине през теб, да те докосне и след това да излезе към света, пречупена и осъзната. Тогава оставяш своя почерк, своя стил. От сърце желая на талантливите хора на България да имат възможност да се развиват след един риалити формáт.
От трийсет години цигуларката Искрена Йорданова живее в Лисабон. Всичко, което прави като музикант, е свързано с бароковата музика. Посвещава голяма част от времето си на откривателството на старинни ръкописи, на които вдъхва нов живот със своя..
Kottarashky е един от най-интересните автори на музика, които се появиха на българската сцена в първото десетилетие от новия век. Зад този псевдоним стои Никола Груев, който неуморно експериментира със смесването на жанрове. Познаваме го предимно с..
“Борис Христов – Посланик на българската песен” – така е озаглавен концертът на оперният певец Пламен Бейков и на пианистката Божена Петрова, който ще се състои тази вечер в Първо студио на БНР. “ Програмата е опит за реконструкция на творческите..
Kottarashky е един от най-интересните автори на музика, които се появиха на българската сцена в първото десетилетие от новия век. Зад този псевдоним..
От трийсет години цигуларката Искрена Йорданова живее в Лисабон. Всичко, което прави като музикант, е свързано с бароковата музика. Посвещава голяма..