Според Агенцията за инвестиции, в България в момента работят около 50 фирми, произвеждащи компоненти и системи за световната автомобилна промишленост – 27 от тях са чуждестранни компании, а 22 – български дружества. В техните заводи у нас се правят различни видове авточасти за световни марки като BMW, Mercedes, Audi, Ford, Volvo, Peugeot, Renault, Dacia и др. Цялото производство е предназначено за износ за 200 млн. евро годишно и представлява около 4,5% от целия експорт и 2,5% от брутния вътрешен продукт на страната. В сектора работа и заплати получават около 25 хиляди души, стана известно при откриването наскоро на последния завод за авточасти в дунавския град Русе на германската фирма Witte Automotive от българския президент Росен Плевнелиев. Държавният глава не пропусна да отбележи, че новата фабрика ще наеме допълнително 550 работници и служители от региона. Данните сочат, че в тази индустрия чуждите компании са вложили досега в България над 200 млн. евро.
Заводите за производство на авточасти работят почти в цялата страна. Френската компания Montupet произвежда в Русе алуминиеви компоненти и части за двигатели. Инвестицията е за над 36 млн. евро. Белгийската Melexis, която има представителство в София, е вложила 14 млн. евро в завода си за електроника. Електроника произвежда и „Интегрирани микроелектроники" в Ботевград, където инвестицията е за 44 млн. евро. Германците от Grammer имат завод в Трудовец за седалки, тапицерии и други интериорни компоненти. Sumitomo има три фабрики – в Мездра, Карнобат и Сливен. Основният продукт, който се прави там, са предпазни колани. Тук можем да добавим и имената на лидерите в бранша Johnson Controls, шведите от SKF, японците от Yazaki и още много други, познати марки на хората от автомобилния бранш. Наскоро в пресата шефът на агенцията за инвестиции Светослав Младенов съобщи, че всяка осма част в автомобилите, сглобени в Европа, се прави в България. Така страната ни от вносител на автомобили и части, се превърна в износител на автокомпоненти и зае важно място на световния пазар. Сред основните предимства, заради които автомобилните компании избират България, са ниските данъци и разходи за труд, добре подготвените кадри, традициите в производството на електроника. Като плюс се приема и стабилната национална валута, обвързана с еврото.
Българските власти полагат специални усилия и предлагат изгодни условия в подкрепа на инвеститорите от определен клас нагоре, като например предоставянето на терени за строителство на преференциални цени и поемане от държавата на осигурителните вноски на работниците и служителите за определен период от време. Чуждият бизнес обаче се сблъсква в България и с някои проблеми като бюрокрация и лоша инфраструктура, които възпират експанзията. Тези проблеми могат да попречат на сектора да промени икономиката на страната, смятат чуждестранни анализатори, а освен това са и причината България да остане встрани от бума на автомобилното производство, започнал през 90-те години в страни като Полша, Чехия и Унгария. Но сега нещата се променят. През 2012 г. за първи път от падането на комунизма, в страната бе възстановено автомобилното производство в сътрудничество с китайския гигант Great Wall Motors, чиито коли, сглобени в България, вече се продават и в държави от ЕС.
Коалицията "Продължаваме промяната"-"Демократична България", която се нареди втора на парламентарните избори на 27 октомври, прие поканата за среща, отправена от първата сила - ГЕРБ-СДС. "След седем парламентарни избора диалогът между първите две..
Учредена днес партия "България може" излиза на българската политическа сцена с амбиция да даде алтернатива на избирателите, които не се чувстват представени в политическия живот. Нейни лидери са политическият и икономически анализатор Кузман Илиев и..
Приключи плановият годишен ремонт на шести енергоблок на единствената българска АЕЦ - "Козлодуй". След проверка от ядрения ни регулатор в 10:07 ч. блокът е включен в електроенергийната система на страната. Освен извършения ремонт с цел повишаване на..
Националната пощенска служба на Бългрия организира за 30-а поредна година конкурс за най-красиво писмо до Дядо Коледа. Писмата трябва да бъдат..
Българският посланик в Япония Мариета Арабаджиева и преводачът Елена Куцарова запознаха учениците от гимназия “Нагареяма” в префектура Чиба с..
Протестно шествие под надслов “Нито една повече”, организирано от “Феминистки мобилизации”, ще се проведе на днешния Международен ден за елиминиране на..