През 2013 г. българите са изпили над 511 милиона литра бира, сочат данни на Съюза на пивоварите в България. По продажби на кехлибарената напитка страната ни се нарежда на 14-о място в ЕС. А безспорен лидер по приходи от продажби в сектора е една реномирана нашенска марка с над вековна история. В средата на 90-те години на ХХ век, добре познатата ни още от соца бира „Загорка” беше закупена от холандската компания Хайнекен, превръщайки се в първата приватизирана българска пивоварна. Днес, две десетилетия по-късно, марката е водеща на родния пазар, а акционерите не могат да се нарадват на успехите си.
Как стана така, че икономическата криза от края на 2008 г. разклати стабилни индустрии, като строителната и пазара на недвижими имоти, но не успя да „събори” бирения ни сектор? Оказва се, че нито финансовите сътресения и бедността, нито безработицата и липсата на перспектива, са в състояние да откажат българина от малките радости в живота. Като например чашка ледена пенлива бира в приятна компания. Затова, въпреки трудностите, пивоварните у нас бележат стабилни приходи от продажби. А това важи с пълна сила за марката „Загорка”, започнала възхода си в средата на 90-те, когато бе приватизирана от един от световните лидери на пивоварния пазар – холандската компания Хайнекен. До момента в „Загорка” са били инвестирани над 260 млн. лева от които 200 млн. за модернизация на пивоварната. А иначе приходите й от продажби за последните две десетилетия възлизат на 1,6 млрд. лева. И за всичките тези 20 години българите за изпили 25 млн. хектолитра бира „made in Stara Zagora”. „Това са над 1000 олимпийски басейна пълни догоре” – не скрива задоволството си изпълнителният директор на компанията – Николай Младенов, и добавя, че една от предпоставките за успех, освен инвестициите в технологичния процес, е създаването на сериозно разнообразие от марки, или т. нар. портфолио.
„Българинът консумира марки, а изграждането на портфолиото беше дълъг процес. Давам пример с „Ариана” – една марка, която се е продавала основно в столичния квартал Горубляне, бе закупена от Хайнекен, превръщайки се в най-големия български бранд. Сега всяка пета изпита бира у нас е „Ариана” – обяснява разпалено Николай Младенов. И все пак, няма как икономическата криза да не дава отражение върху сектора, колкото и успешен да е той. Какви са предизвикателствата, пред които са изправени компаниите?
„Ако погледнем перспективата от 2009 до ден-днешен цялата категория стои на едни и същи обеми” – казва Николай Младенов. „Това означава, че консумацията расте, но по сравнително изкуствен начин. Причината е, че населението намалява и де факто се вдига консумацията на глава на население, но общите хектолитри си остават едни и същи. Така че е трудно да се работи на такъв пазар, защото той е статичен и единственото, на което можеш да разчиташ, е да бъдеш иновативен, да печелиш пазарен дял и да бъдеш по-ефективен в начина, по който правиш бизнес. В същото време ако погледнем последните четири години, „Загорка” държи около 65 на сто дял от цялата печалба в бирената индустрия. Така че компанията е печеливша.”
Кой е най-големият проблем, с който се сблъсква пивоварната индустрия в България?
„Най-големият проблем пред индустрия като бирената, е ограничената покупателна способност на консуматорите” – пояснява Николай Младенов. „От една страна няма ръст на търсенето, а от друга се търсят продукти на промоция, по-евтини марки. Така че стойността в категорията се унищожава – това е най-голямото предизвикателство за нас – ограничената консумация и сравнителната неплатежоспособност.”
Бившият изпълнителен директор на „Загорка”, холандецът Рууд ван Ейнден, има какво да разкаже за 4-годишния период, през който е представлявал Хайнекен в България. И не скрива задоволството си от постигнатите резултати. А на въпроса ми лесно ли се прави бизнес у нас, отговаря така:
„Бих казал общо взето – да. В смисъл, че аз лично никога не съм срещал особени препятствия в това отношение. Понякога обаче ми се е искало да имате по-прозрачно законодателство. А ако става дума за икономическата среда, след 2009 г. нещата в България се промениха. Защото кризата все още не е отминала и компаниите ще трябва още да се борят, за да оцелеят. Това си е истинско изпитание! И затова през последните пет години в България нямаме ръст в приходите и в консумацията на нашия продукт. Работим на един пазар, който е в застой. Това обаче е тенденция, която важи не само за България, а и за други страни, в които компанията ни присъства.”
Снимки: Венета Николова
Във вторник , 7 януари, в сутрешните часове по поречието на Дунав, в котловините и Горнотракийската низина ще има мъгла или ниска слоеста облачност. Преди обяд ще е предимно слънчево. След обяд облачността ще нараства и до вечерта ще стане..
На 6 януари Българската православна църква отбелязва Богоявление. Според Библията, на този ден Йоан Кръстител покръстил Исус Христос в река Йордан. По традиция в храмовете се извършва празнична Богоявленска литургия, освещава се вода и след това..
Платформата за грамотност и правопис "Как се пише" за четвърта поредна година търси думата, която да опише максимално изминалите 365 дни на 2024 г. "Всеки може да даде своите предложения, дори те да се повтарят - напишете ги", призовава Доли..
На 10 януари поглеждаме от върха на алпийския ски подиум с емоцията на един шампион – Алберт Попов. След това отскачаме на приятна среща в центъра на..
Румъния става най-големият производител на природен газ в ЕС Румъния е била най-големият производител на природен газ в ЕС през 2024 г., а от..
В събота, 11 януари, ще нахлува студен въздух. Ще е облачно. Валежи от дъжд ще има в източните райони и Горнотракийската низина. В Лудогорието и..