България ще строи нов, седми реактор в съществуващата АЕЦ „Козлодуй”. Това е едно от последните решения на подалия оставка кабинет „Орешарски”. Съответното споразумение бе подписано в края на юли с американския концерн „Уестингхаус”. Капацитетът на новата ядрена мощност ще е 1100 мегавата, а продължителността на експлоатацията – 60 години. През седмицата изпълнителният директор на АЕЦ „Козлодуй” Иван Генов изненада обществеността с изявлението, че ако новият реактор се построи, цената на тока ще скочи с десет евро на мегаватчас. Изказването му бе изненада, защото до този момент проектът се представяше като „изключително изгоден” за България, но без да се навлиза в детайлите му. А както е известно, дяволът се крие в детайлите.
Подробностите около новия реактор в голямата си част остават скрити и с това поредният енергиен мегапроект се нарежда в една върволица от подобни непрозрачни решения, взети някъде в тъмни стаички и предлагани на българите като панацея за икономически възход. Прави впечатление, че повечето проекти са в енергетиката. Така например една сделка от 2001 г. все още тежи на енергетиката ни като воденичен камък със своите за дълги години напред фиксирани цени на електроенергията. Не по-различно стоят нещата и със скандално известния проект за нова ядрена централа край Белене – макар и спрян, неговите финансови тежести в следствие на съдебния спор с доставчика „Росатом” съвсем не са преодолени.
По предварителни данни новият американски реактор в Козлодуй ще струва около 4 млрд. евро. Много повече от това обаче към момента така и не стана известно. А въпросите са много: Това ли е окончателната цена или са договорени инфлационни добавки? Как ще се разпределят приходите след построяването на блока? Какво е обезщетението, ако проектът не бъде реализиран? Какви са рисковете за околната среда, за населението, за икономиката? И най-важният: Какво ще се случи с отработеното ядрено гориво? Отработените елементи от съществуващите два руски реактора в Козлодуй се транспортират в Русия.
След като България си позволи „лукса” да похарчи милиарди за неосъществения строеж на АЕЦ „Белене”, съвсем очаквано гражданите на най-бедната страна в ЕС са скептични към всеки нов мегапроект, който се зададе на хоризонта. Една от основните причини за това е липсата на всякаква прозрачност в проекта „Белене”. И вместо да се поучи от грешката си, България е на път да я повтори. Очевидно приемствеността и надмогването на чисто политическите интереси на едно или друго парламентарно мнозинство в името на дългосрочен национален интерес не са силната страна на България. А планираният седми блок в АЕЦ „Козлодуй” има и своето геополитическо значение. Чрез американската инвестиция България би могла да се пребори с наложения й негативен имидж на „троянски кон” на Москва в ЕС заради енергийната зависимост на страната от Русия. На този фон още по-важно е, решението за този и всеки следващ голям инфраструктурен проект да се взима на светло, съобразявайки се с дългосрочните последствия за икономиката, но и политиката на страната. Защото всеки икономически проект от този ранг е и политически.
Министерството на земеделието планира да разшири противоградовата защита на земеделските площи с нови 24 ракетни площадки, като работата стартира още тази година. Това каза министърът на земеделието Георги Тахов в Гърмен на среща със земеделски..
Над 30 българисти от единайсет страни се събраха на двудневен форум в София и Пловдив, посветен на кирилицата, за да представят последните си достижения в изследването на Кирило-Методиевото дело и да напомнят, че българската средновековна култура е..
В България умиращите от инсулт са четири пъти повече, в сравнение с останалите държави в ЕС, сочи доклад на Европейската комисия от 2021г. През 2023 г. в страната ни са регистрирани 45 хиляди пациенти с инсулт, от които над 5500 са починали..
За 30 юни е свикан Патриаршески избирателен църковен събор, който трябва да излъчи предстоятел на Българската православна църква и митрополит на..
На 29 юни по повод Националния ден на безопасността на движението по пътищата Държавна агенция "Безопасност на движението по пътищата" организира..
Условията за корабоплаване по река Дунав ще бъдат подобрени чрез европроект DISMAR на стойност 10 млн. евро, съобщи БТА, цитирайки изпълнителния..