Слушайте!
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Между две предизборни кампании – оценката на медийните експерти

БНР Новини
Кристиян Шпар
Снимка: БГНЕС

Кампанията за изборите за ЕП току-що приключи, а на вратата вече чукат следващите избори – този път за национален парламент. Освен посланията на партиите в предизборната кампания важна роля играе и медийното ѝ отразяване. „Медиите като че ли изпускат влиянието върху вота, което е голям проблем, защото това влияние, което не минава през медиите е скрито”, твърди председателят на Съвета за електронни медии доц. Георги Лозанов в анализа си на изминалата предизборна кампания. Според него за следващата предизборна кампания трябва да се извършат ходове, включително и на нормативно ниво, които да върнат тази роля на медиите.

Със свой анализ на предизборното отразяване на евровота в България излезе и германската фондация Конрад Аденауер, която представи интересен поглед отвън върху медийната среда в България в изборни условия.

„В отразяването на изборите в България нямаше познатата от предишни години изострена конфронтация”, констатира ръководителят на медийната програма на фондацията Кристиян Шпар в интервю за Радио България. „За съжаление обаче европейската тематика липсваше почти напълно в българските медии. Кампанията беше доминирана от вътрешнополитически теми, а европейските предизвикателства останаха на заден план.”

Особено по време на предизборната надпревара медиите имат често пъти решаваща роля за информираността на избирателите. Българските медии обаче, както и политиците впрочем, не направиха особена разлика между европейски и национални избори. Къде е проблемът?

„Основният проблем се дължи на липсващи задълбочени анализи”, смята германският медиен експерт Кристиян Шпар. „Слушателите, зрителите и читателите би трябвало да имат по-голяма възможност да направят своя информиран избор чрез мнения и анализи по различни, при това европейски теми, разработени в пресата. България все пак е сравнително млада страна-членка на ЕС и интеграцията ѝ все още продължава. Тоест има потребност от повече информация и анализ за ЕС и неговите приоритети, институции и правомощия. Тази задълбочена информация обаче липсва, защото условията, в които работят журналистите, рядко позволяват инвестицията на време и други ресурси в провеждането на журналистически разследвания.”

Според Кристият Шпар от Фондация Конрад Аденауер този проблем се наблюдава и в други европейски страни и в никакъв случай не е само български. Кои теми липсваха според германския медиен експерт в медийното отразяване на предизборната кампания за ЕП?

„Най-естественият въпрос, който медиите не си зададоха, е за мястото на България в ЕС”, смята Шпар. „Освен това има редица геополитически въпроси, по които си струва да се разсъждава. Например за отношенията между ЕС и Русия, какви интереси следва България в този спор, каква енергийна политика на ЕС отговаря на интересите на България, съумява ли България да използва целия ресурс, който предоставя ЕС и т.н.”

От финансова гледна точка 2014-а година се очертава като доста печеливша за медиите в България – след евровота предстоят и парламентарни избори, а приходите за медиите от политическа реклама не са за пренебрегване. Спазват ли българските медии строгото разграничаване между платени репортажи и редакционно отразяване на предизборната кампания?

„Нашият анализ на кампанията за европейските избори установи не едно нарушение на принципа за ясно разграничаване между платен репортаж и редакционен материал, посветен на изборите”, казва Кристиян Шпар. „По принцип липсата на прозрачност във финансирането на медиите в България е сериозен проблем, който стои отдавна. За да се превъзмогне тази слабост трябват воля и съвместна работа както от страна на политиците, така и от страна на медиите, защото медийната саморегулация е крайъгълен камък в решаването на проблема.”



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

Пети неуспешен опит за избор на председател на парламента

Поредният пети опит на депутатите да си изберат председател не доведе до резултат. На гласуване бяха подложени четири кандидатури - на Наталия Киселова от "БСП-Обединена левица", Петър Петров от "Възраждане", Рая Назарян от ГЕРБ и Силви Кирилов от ИТН...

публикувано на 22.11.24 в 14:21

България се представя на международно туристическо изложение в Букурещ

България се представя със собствен щанд на есенното международно туристическо изложение в Букурещ, което се провежда от 21 до 24 ноември. Посетителите на щанда ни се снимат за спомен на фона на фото пана с красиви кадри от различни краища на България,..

публикувано на 22.11.24 в 13:40

Румен Радев в Сингапур: Инвестициите в хората и партньорството са ключ към бъдещето

"Инвестирането в хората, образованието, иновациите и технологиите е ключът към успеха в бъдеще", заяви президентът Румен Радев на откриването на бизнес форум в Сингапур, в който участват представители на български и сингапурски компании. Държавният глава..

публикувано на 22.11.24 в 11:56