Слушайте!
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Туризмът се превръща в мощна индустрия, която е на път да промени света

БНР Новини
Снимка: Венета Николова

Съвременният свят преживява две мощни революции, които изцяло промениха живота ни – става дума за информационните технологии и туризма. В това е убеден Талеб Рифай – генерален секретар на Световната организация по туризъм (СОТ) към ООН. Чуждестранният експерт е на официално посещение у нас, за да връчи отворено писмо до българското правителство с настояване да подкрепи туризма, като важен сектор на икономиката. Подобен документ вече е бил връчен на 61 държави.

Снимка

Проучвания на СОТ показват, че през 50-те години на XX век по света са пътешествали не повече от 22 милиона души. Тогава 75 процента от населението никога не е напускало родното си място на радиус от 100 км. Хората са се раждали и умирали без да се отдалечават от селото или града си. Но ето че планетата ни коренно се промени и… смали. Последните данни на СОТ са показателни. Според тях през 2013 г. международният туризъм е отбелязал петпроцентов ръст въпреки икономическата криза, а всеки седми човек на планетата е пътувал зад граници. „Това са над един милиард души, които са се отправили зад граница. Представете си как този досег с различни страни и култури променя мисленето ни!” – каза Талеб Рифай по време на церемония за удостояването му със звание „Доктор хонорис кауза на УНСС” в София. През последните две десетилетия туризмът се превърна в гигантска индустрия, която генерира милиарди щатски долари приходи и работни места, помага на по-бедни държави да съживят икономиката си, да се отворят пред света. И ако доскоро Германия беше с най-много пътуващи граждани, сега най-активните пътешественици са китайците, следвани от руснаците.

Снимка

През миналата година Китай изпрати 98 милиона туристи зад граница, а Русия – 55 милиона. Информационните технологии също си казват думата. Вече всеки трети от нас планира пътуването си чрез интернет, без да използва посредничеството на агенции и туроператори. Социалните медии пък промениха начина, по който се рекламират и пласират на пазара различни туристически продукти. Вече не само, че заплащаме билетите си, хотелските си резервации и пр. по интернет, но в социалните мрежи публикуваме снимки от пътуванията си, мнения за местата, които сме посетили. Новите технологии промениха правилата на играта. Но и профилът на съвременния пътешественик е друг. Днес пътуващият човек е далеч по-образован, любознателен и взискателен, той иска да се потопи изцяло в атмосферата на дадена страна, да общува с хората, да вкуси от кухнята им. Масовият туризъм отстъпва все повече пред познавателните маршрути, приключенските турове сред природата и пр. Промени се и възрастта на туристите. С повод и без повод млади и стари „хващат пътя” в търсене на приключения и срещи с други култури. Вече на никого не правят впечатление многобройните пенсионерски групи, облечени в пъстри дрехи, които изживяват своята „втора младост” като щъкат и до най-отдалечени кътчета на Земята. А какво да кажем за младите? По данни на СОТ всяка година над 330 млн. млади хора под 28 години пътуват в чужбина. И ако навремето само по-заможните можеха да си го позволят, днес светът е достъпен за всеки, който е любопитен и иска да го опознае.

Снимка

Но най-сериозната промяна, която настъпи покрай разрастването на туристическата индустрия е свързана с нашето мислене. „Става дума за призивите, свързани с устойчивото ѝ развитие и грижата за планетата. Днешният турист иска да пътува с чиста съвест” – твърди проф. Рифай. И добавя, че хората, ангажирани с туризма, трябва да спазват принципите на устойчивост. Затова бил приятно изненадан от новата стратегия за развитието на отрасъла у нас, която обхваща периода 2014-2030 г. : „В документа е ясно заявено, че трябва да престанете да се концентрирате върху морския туризъм и презастрояването на курортите и че е необходимо да се пренасочите към алтернативния туризъм” – каза проф. Рифай. Друг е въпросът как и кой ще приложи на практика въпросната стратегия, така че бетонирането на българската природа да престане. А иначе според председателя на СОТ страната ни е уникална.

„Тя е една много, много специална дестинация” – каза за Радио България проф. Рифай. „Тя е връзката между Европа и Средния Изток, между Европа и Азия. Страната притежава толкова много ресурси, че е изправена пред предизвикателството да избира на какво да наблегнете. Дали на културата, на историята, спа туризма или преходите сред природата? България е една изключително богата и в същото време разпознаваема дестинация. В тази връзка аз бих я отличил сред останалите туристически дестинации в Европа.”

Според Талеб Рифай хората все повече ще пътуват. Туризмът е една „стихия”, която промени нашия живот и вече не може да бъде спряна. От нас зависи дали ще успеем да насочим тази мощна индустрия към устойчиво развитие, в защита на планетата, или ще проявим бездушие и ще оставим консуматорския ни нагон да унищожи нашия общ дом, наречен Земя.

Снимки: Венета Николова



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

Община Чепеларе посреща гостите си с нов туристически маршрут

През това лято гостите на община Чепеларе ще могат да разнообразят ваканцията си сред красивата природа на Родопите с още един планински маршрут. Става дума за новата туристическа пътека "Пещерната лаборатория, Старата граница, пещера Топчето, пилон..

публикувано на 08.06.24 в 10:30

Зелник, скроб, пълнозърнести пици и боза – кюстендилските села като атрактивни гастро дестинации

Селският туризъм върви ръка за ръка с опознаване на кулинарията на дадено място. А районът на Кюстендил е златна мина в това отношение. Затова гастро туровете в тази част на България набират все по-широка популярност. Туристите посещават малки ферми..

публикувано на 07.06.24 в 08:25

От лозето до бутилката – легендарният Мавруд като част от визитката на България

Маврудът е поезия в бутилка - така го определят ценителите на емблематичния нашенски сорт вино. Характерен за него е наситеният рубинен цвят, както и високите нива на танини и киселини. Аромати на горски плодове, шипков мармалад, землисти нотки, билки..

публикувано на 31.05.24 в 10:05