Колкото и да ни е неприятно да си го признаем е факт – ние, българите, никак не умеем да се представим в добра светлина пред света. Затова не трябва да ни изненадва, че чужденците в най-добрия случай свързват страната ни с Черноморието, ските в Боровец, Рилския манастир, киселото мляко и Христо Стоичков. Явно спорадичните кампании за популяризиране на България и най-вече на туризма ѝ зад граница не дават търсения ефект. Мнозина продължават да обвързват представите си за нея с прословутия „български чадър”, с т. нар. „българска следа” в атентата срещу Папата, но и с алкохолния туризъм, корупцията, мутрите, ромите… България обаче не е само това! Въпросът е как да го заяви пред света.
Във всеки случай не и чрез институциите, натоварени с тази творческа, изискваща фантазия и чувство за мяра, задача. Като се почне от рекламните клипове, утвърждаващи до болка познатите туристически шаблони и се стигне до неадекватните проекти за ново лого, страната ни сякаш не може да се измъкне от имиджовия капан, в който е попаднала. А бюрокрацията и липсата на отчетност също си казват думата. Достатъчно е да си спомним проваления с грандиозен скандал и съмнения за корупция пореден проект за емблема и слоган на България преди повече от година. Тогава бе направен опит да бъде заменено познатото ни жълто-оранжево подобие на слънце или на роза, изобразявано навред по диплянки и банери. Екип от „творци” измайстори нелеп миш-маш от неразгадаеми стилизирани фигурки, които трябваше да акцентират върху палитрата от туристически преживявания у нас. За целта бяха усвоени 1,4 млн. лв. от ОП „Регионално развитие”. Жалкото е, че въпросните средства можеха да бъдат оползотворени за далеч по-подходящи цели.
Проблемът е, че у нас липсва единна визия за популяризирането на България зад граница. Става дума не само за туристическата ни реклама, но и за цялостния имидж на страната. Но как да представим в чужбина многоликата българска идентичност по един модерен, достъпен, изчерпателен и лишен от шаблони и фалшив патос начин? Отговор на въпроса дават не скъпоплатени чуждестранни консултанти или избрани с обществени поръчки БГ компании, а екип от млади български дизайнери, живеещи от години в Берлин и посветили цялата си творческа енергия на тази нелека задача. Резултатът е повече от обнадеждаващ. Без никаква финансова подкрепа от държавата, техният проект Like Bulgaria успя за една година да достигне три милиона интернет потребители от всички точки на планетата и да спечели голяма част от тях за каузата на България.
Николай Тонков, Олга Ковган и Румяна Александрова разработват свое лого на страната и го качват във Фейсбук. Още щом го лансират за пръв път, изобразеното на зелен фон кръгче с изписаното в него „BULGAR1A” събира толкова много лайкове, че ентусиастите решават да създадат отделен сайт за България. В него те представят природата, историята, културата и големите български личности чрез кадри на фантастични, в повечето случаи малко познати места или на именити наши творци и спортисти. Въпросните снимки често са придружени и от закачлив текст от сорта на „Само българските кокошки снасят боядисани яйца”, „200 метра плажна ивица, за да играеш фризби”, „The Real Lord Of The Rings” (посветена на олимпийския ни шампион на халки Йордан Йовчев) и прочие забавни хрумвания, които няма как да не те „зарибят”. Like бутонът, прикрепен към тях, пък осигурява масовото разпространение на въпросните послания в мрежата, достигайки до най-затънтените кътчета на планетата. Просто, но ефикасно! „Хората трябва да свързват България с нещо позитивно, да видят красиви неща, така че да харесат страната ни, а защо не и да я планират при някоя следваща своя ваканция” – казва Румяна Александрова. И добавя:
„Искаме да им покажем не само нещата, с които обикновено се рекламира страната ни, но и че имаме културен туризъм, традиции и безброй алтернативи за практикуване на спорт. Защото националната ни реклама има много пропуски, а целта ни е хората да разберат, че можем да предложим много повече от шопска салата, ракия и море. С една дума се стремим да представим България като една модерна страна за млади хора. “
По всичко личи, че доброволците от проекта Like Bulgaria са на път да налучкат верния подход към подобряването на визията ни пред света. А държавните институции, натоварени с тази задача, биха могли да се поучат от тях или поне да ги подкрепят. Така, освен с достъпните all inclusive пакети, евтиния алкохол и организираните срещу „жълти стотинки” bar crawling в родните курорти, България би могла най-сетне да се прочуе и с хилядолетната си история, великолепната си природа и най-вече – с безспорния си принос към европейската култура.
Снимки: Венета Николова
Скрити от погледа на масовия турист, дунавските села са магнит за ценителите на природата в търсене на уединение и автентични преживявания. Тези пътешественици избират малки крайбрежни села като Сребърна, Гиген, Ветрен, Ново село и други, където..
Слънчев бряг е изпреварил турския курорт Мармарис като най-достъпната дестинация за семейни почивки. Проучване на The Independent сравнява цените на 10 основни артикула, включително ястия, напитки и слънцезащитни продукти и установява, че черноморският ни..
България е осеяна с над 5 хиляди пещери, коя от коя по-тайнствени и недостъпни, всяка със своята история, завладяваща красота и загадки. Част от тези истински подземни съкровищници са благоустроени и посрещат туристи. Ето някои от..
През 2009 г. една държавна компания в Шанхай пуска на пазара кисело мляко с марка "Мусилиян", както наричат село Момчиловци в Китай. Появата..