Преди три години режисьорът Павел Веснаков получи приза „Джеймисън” в конкурса за късометражно кино на София Филм Фест за филма си „Влакове”. Причината – умението му да навлиза в острата социална проблематика, да я представя по ярък и запомнящ се начин. Преди няколко дни стана ясно, че Веснаков е спечелил Голямата награда от фондация „Робърт Бош” за късометражния си игрален проект от Фестивала за източноевропейско кино във Висбаден. Причината е същата: страната ни предлага изобилие от подобни сюжети, и ако имаш усет към тях и талант да ги разработиш, усилията ти ще бъдат оценени.
„Историята всъщност е истинска, вдъхновена е от реален случай, като почти 90 процента от това, което се случва в сценария, е истина. Естествено, ние се намесихме малко, за да може филмът да придобие по-добра драматургична структура. Става дума за две момчета от ромски произход, двама братя, които не са се виждали от много време и са принудени да се срещнат след дълги години на раздяла за смъртта на своя баща. Но понеже нямат пари, имат огромни трудности да организират погребението му. И единственият начин, по който могат да изкарат пари, е да продадат един стар „Фолксваген Голф”.
Заглавието на проекта е „Фолксвагенът на Зевс”. Той е копродукция на България и Германия и получи за заснемането си 70 хиляди евро. Журито е било покорено от „богатството на историята, в която се преплитат темите за живота и смъртта, изкуплението, прошката и жертвоприношението в едно мултикултурно и етническо общество, по много зрял, драматично-комедиен начин, с висок артистичен и зрителски потенциал.” Посочва се още, че „по филма е работил изключителен екип от български и германски кинематографисти – със силна вяра и мотивация за творчество.”
За наградата на „Роберт Бош” Веснаков е номиниран за втори път. Преди две години с предишния си филм екипът му пак е бил на финала. Всъщност, фондацията „Бош” за последна година раздава своите кинонагради в Източна Европа, мести се в арабския свят. „Конкуренцията беше изключително силна, всички проекти бяха много добри, до последния момент не се знаеше кой ще спечели. Всички заслужаваха наградата, според мен. И също така имаше много силно представяне на още един български проект” – споделя режисьорът. Става въпрос за „Да надебелееш здравословно” на Кеворк Асланян, който спечели Special Mention на фестивала във Висбаден със своето новаторство и хумор, и по-точно за връзката между баща и син, поставени в един утопичен свят.
За по-малко от година Веснаков получава за втори път Голяма награда от фестивал. Първата бе от Клермон Феран, където се провежда най-големият специализиран само за късометражно кино форум в света. Филмът му „Чест”, посветен на сблъсъка между поколенията у нас, между техните манталитети, освен „Гран при”, бе номиниран и за Европейските филмови награди.
„Преживяването, което имах там, беше наистина впечатляващо, защото моят филм имаше осем прожекции в рамките на осем дни, всеки ден по една и всяка от тях беше посетена от над хиляда човека в огромни кинозали. Интересът на хората към филмите там беше нещо, което никога не съм виждал другаде. Имаше зрители от всякакви възрасти: деца, възрастни жени и мъже, беше наистина поразително.”
Ще добавим, че „Чест” получи награди от още два фестивала – в Холандия и Франция, а досега е бил включен в програмата на 40 чужди кинофорума.
Италианско-френско-испанската 138-минутна биографична драма „Лимонов“ спечели голямата награда за майсторска литературна адаптация в международния конкурс за пълнометражен игрален филм на „Синелибри“. Фаворитът бе обявен от председателя на журито..
На 27 октомври се навършват 165 години от рождението на акад. Александър Теодоров-Балан, който е първият теоретик на българския книжовен език, фонетика и граматика. Той е роден е роден през 1859 г. в с. Кубей, Бесарабия. Неговият баща Стоян..
Седмицата на българското документално кино за изкуство и творци “Док-Арт-Фест” ще се състои в Берлин от 31 октомври до 6 ноември т.г. “Талантът няма националност, но корените му имат значение – от тях той черпи сила и се връща при тях, защото там..