Слушайте!
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Мартин Ангелов: „Обичам да вървя по неотъпкани пътеки”

БНР Новини
Снимка: личен архив

Достатъчно е само да споменем, че „летящите” велосипеди и halfbike или казано на български – полуколело, са негови идеи, за да се убедите, че Мартин Ангелов е новатор по дух, любител на провокацията и нестандартното. „Обичам да опростявам нещата около мен и да създавам”, споделя младият мъж. Избягва да се кичи с определението изобретател, тъй като му звучи помпозно. „По-скоро правя това, което ме влече и ми е интересно”, обяснява той. Завършил е архитектура, защото по думите му е „професията, която го блазни, откакто се помни”. „Това е може би заложено желание за градеж, да направиш нещо с ръцете си, да организираш и да подредиш някакво пространство”, добавя Мартин. Сравнява архитектурата с палитра от цветове, която има неограничени възможности за въздействие.

„Обичам да вървя по неотъпкани пътеки. Трябва да има някакво предизвикателство – категоричен е Мартин. – Когато човек дълго време прави нещо еднообразно, чувства, че не използва потенциала си пълноценно. Иска ми се да се занимавам с много разнообразни неща и дори да изненадвам сам себе си. Много голямо е удоволствието да провокираш хората да видят нещо от коренно различна гледна точка, да ги убедиш, че има и друг начин, че не трябва да се примиряват с това, което се случва около тях.”

Мартин е от хората, които не чакат нещата да се случат, а сам ги предизвиква. Запален от идеята за оптимизиране на градската среда, преди няколко години се заема с амбициозния проект „Колелиния”– въжена линия над земята, по която се придвижват велосипедисти. Звучи ли ви като кадър от някаква фантастика?! Според Мартин това е абсолютно реално и добавя: „Не сме хора, които само витаем в облаците. Не се страхуваме да реализираме идеите си!”

СнимкаНа какъв етап е тази идея и какво се случва с „летящите” велосипеди?

„Отлежават – шегува се Мартин. – Проектът доста се разви. Системата е почти готова и е за въздушни велосипедни маршрути. Нужна е обаче много сериозна комуникация с потенциални инвеститори. Стигнали сме до ниво, на което е добре да изградим отсечка, дълга 200-300 метра, за да може повече хора да тестват този начин на придвижване. Неотдавна бяхме направили в Борисовата градина една въжена линия с дължина 40 метра, разположена на 3-4 метра височина над земята. Разбира се, целта е да бъде абсолютно безопасно за хората и затова се използва специална екипировка за алпинисти. Качването на такава височина и карането по въжената линия са достатъчни да вдигнат адреналина на велосипедиста. Единият от основателите на Гугъл, Лари Пейдж, беше участвал преди време в TED (Technology Entertainment and Design) конференция, на която представи различни визии за велосипедно движение, като едната бе подобна на нашата разработка. Така че има вероятност да се свържем с авторите й и да направим нещо съвместно.”

Сега Мартин се е концентрирал изцяло над друг свой проект, отново за велосипед или по-точно полуколело, както сам го е нарекъл. Движи го заедно с Михаил Кленов, който също е архитект. Прототипът вече е готов и е изцяло ръчна изработка от алуминий и дърво. Тежи едва 8 кг. Идеята хрумва на Мартин преди няколко години по време на конкурс. „Тогава се зароди идеята за карането прав със стандартна велосипедна предавка-педали”, пояснява той. Признава, че когато хората видят „халфбайка”, реагират сякаш са се натъкнали на извънземно. „Много им е интересно и ние разчитаме точно на това – да провокира тяхното любопитство. Карането прав е доста приятно и е като лек джогинг”, казва Мартин. Подходящ е за придвижване в градска среда с изградена добра велосипедна инфраструктура. Друго изискване е теренът да бъде сравнително равен, защото засега „халфбайкаът” е само с една скорост и не може да катери баири. Но пък спускането по склонове е гарантирано удоволствие. „Много напомня движението при каране на ски, т.е. има едно слаломиране, защото при него не разчитаме на завиване чрез кормило, а по-скоро с накланяне на тялото”, разкрива още от тънкостите при карането му неговият създател.

СнимкаКакви са останалите му предимства?

„Компактно, леко е в сравнение с колелото – обяснява Мартин. – Може лесно да се качва в градския транспорт, може да се прибере в гардероб или килер. Имаме желание да го направим още по-сгъваемо, така че човек да може да си го сложи в багажника на колата. Не се опитваме да конкурираме качествата на стандартното колело, защото самите ние сме доста активни велосипедисти. Просто това е едно разнообразие и по-различен начин на придвижване.”

Новината за тази българска иновация прескочи границите ни и предизвика интерес дори в чужбина. Преди броени дни двете момчета бяха снимани от Ройтерс. „Дискавъри” също са изразили готовност да изпратят екип, който да заснеме „халфбайка” и създателите му. Проектът получи подкрепата и на платформата за онлайн спонсорство Kickstarter. Досега са събрани 60% от нужните средства за производството на първата серия от сто „халфбайка”. Момчетата се надяват, ако кампанията по набирането на средства бъде успешна, полуколелата да видят бял свят до края на лятото. А желанието им е да се произвеждат в България.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

Учени обсъждат историята и перспективите на Западните български покрайнини

Институтът за исторически изследвания към Българската академия на науките организира днес, 8 ноември, научната конференция на тема "Западните български покрайнини - история и перспективи" по повод 100-годишнината от Учредителния конгрес на..

публикувано на 08.11.24 в 07:20

Очаква се повишение на дневните температури с 1-2 градуса

В петък , в котловините и равнините ще има мъгли. Минималните температури ще са между минус 5° и 0°, в София - около минус 3°.  По Черноморието сутринта ще е около 3°. През деня ще е слънчево. Очакват се максимални температури от 14° до 19°, в София –..

публикувано на 07.11.24 в 17:48

Часът на Радио България по програма "Христо Ботев" - Брой 25

На фокус в брой 25 поставяме важни и не много известни българско-италиански културни и образователни взаимодействия: Как българският език влиза в конкуренция с над 30 чужди езика, изучавани в университета "Ла Сапиенца" в Рим, узнаваме от..

публикувано на 07.11.24 в 12:00