Белязан от вестта за непорочното зачатие и раждането на Спасителя на човечеството, Благовещение е сред любимите празници на християнския свят. На този ден най-чистата сред девиците – Мария, е избрана да даде живот на Божия син, за да запали искрата на надеждата за изкупление и връщане на обичните Божии чеда в Рая. Тази блага вест била очаквана хилядолетия наред, още от прогонването на Адам и Ева от светлото място, където нямало болка и скръб. Именно защото вкусили от забранения плод в градината на своя Създател, праотците ни били захвърлени на Земята да страдат – мъжът да изкарва прехраната си с пот на челото, а жената да ражда в мъки своите деца. И все пак Творецът, който безкрайно обичал човечеството, изпратил своя архангел Гавриил да възвести за идването на Спасителя, в лицето на Неговия единствен Син. И когато Гавриил застанал пред Мария с думите „Радвай се благодатна! Благословена си ти между жените”, Мария се стъписала, защото не разбирала точно за какво става въпрос и какво иска ангелът от нея. Но когато разбрала, че е избрана, за да роди Божия син, тя смирено приела радостната вест. Именно в този миг, когато Мария доброволно приела да участва в Спасението на човечеството, тя заченала непорочно. „Така над нея се извършило същото тайнство както при Сътворението, когато Светият Дух се спуснал над земята, за да й вдъхне живот”, пояснява отец Боян Саръев от кърджалийския манастир „Успение Богородично”:
„По този начин Бог проявява безкрайната си милост към човешкия род и по-точно към жената, опетнена от първородния грях. Чрез Божието благоволение жена да роди Иисус Христос се освещава нейната утроба, както и цялото женско естество. По този начин, жената става майка, издигната на висок пиедестал в очите на хората и на самия Творец.”
Затова празникът Благовещение се възприема от християнската религия най-вече и като празник на майката, защото чрез Дева Мария майчинството става благословено от Бога. Така се изтъква значимостта на жената като създаваща живот. Неслучайно образът на Света Богородица е особено скъп за всички вярващи. Възприемана като закрилница на семейството, на бременните, на родилките и на жената-майка, тя обгръща с присъствието си всички, които я призовават. Като майка на Спасителя тя се застъпва пред Него за всички страдащи и онеправдани и им носи утеха. За нейната непрестанна грижа свидетелства преданието за едно нощно бдение в Цариград, на празника „Покров Богородичен”. Докато се молели, вярващите видели как куполът на храма изчезва и на негово място се появила Божията майка с огромен сонм ангели, държейки своя покров над богомолците в църквата. С това тя показала своята постоянна закрила върху всички, които разчитат на нея. За православни и католици Богородица е еднакво значима, а чудесата, с които тя непрестанно затвърждава християнската вяра, са неизброими. Затова:
„Този празник се чества и от католическата, и от православната църква” – казва отец Саръев. „Той е от изключително значение за човечеството и неговото спасение, защото чрез Богородица отново се възстановява духовната връзка между човека и Бога. С вестта за раждането на Спасителя от лицето на човечеството се измива първородният грях, за да могат хората чрез вярата си да се превърнат в по-малки братя на Христос, синове и дъщери на Бог Отец. И нека на този ден отправим благодарствени молитви към Богородица и Бог Отец, който пожертва своя единороден син за човечеството.”
Преди 105 години, на 27 ноември 1919 г., в парижкото предградие Ньой сюр Сен е подписан договор, който официално слага край на участието на България в Първата световна война (1914-1918). Историците определят документа като "поредната национална..
На 25 ноември Българската православна църка почита паметта на св. Климент Охридски. Виден архиепископ, учител и книжовник, той е един от най-изявените ученици на братята Кирил и Методий, светите Седмочисленици – първоучителите на българите. След..
На днешния ден православната църква почита Света Екатерина, която била една от най-образованите жени на своето време. Тя живяла в края на III и началото на IV век и произлизала от знатен род в Александрия. В египетския град християните били подложени..
Преди 105 години, на 27 ноември 1919 г., в парижкото предградие Ньой сюр Сен е подписан договор, който официално слага край на участието на България в..