Ние, българите, определено умеем да се веселим и купонясваме. Уж живеем в най-бедната страна членка на ЕС, уж сме сред „най-страдащите” нации в света, съдейки от тазгодишното проучване на „Галъп Интернешънъл”, уж вечно се жалваме от недоимък, все сме сърдити, намусени… Наближат ли празници обаче се преобразяваме до неузнаваемост! Неудържима еуфория и хиперактивност обзема нашенеца по Коледа и Нова Година.
Още с появата на първата празнична украса започва трескавото запасяване със стоки, сякаш наближава краят на света. У нас ресторантите са винаги пълни, но дойде ли декември, вече се пукат по шевовете от подранили „гуляйджии”, а условието да се добереш до свободна маса в по-хубавите заведения е предварително закупеният куверт. Краят на годината е звездният миг за хотелиери и туроператори. За предстоящите празници се готвим да изхарчим над 3,5 млрд. лв. По-голямата част от главозамайващата за стандартите ни сума ще отиде, за да посрещнем 2014-а извън дома.
Нека загърбим икономическата криза, недоимъка и безработицата, протестите и политическата нестабилност. Празници идат – идеален повод да разпуснем душа и да се повеселим в приятна компания, за да забравим мрачните прогнози и депресивните настроения. Така поне разсъждават повечето българи. Това обяснява и големия наплив към празничните пакети. Предложенията за посрещане на Коледа и Нова Година в родните курорти отдавна са разграбени, като „топъл хляб”, въпреки раздутите цени, маскирани зад гръмко обявените промоции за ранни записвания. Впрочем, българинът все по-отрано започва подготовката за почивните си дни. Около 50% ръст на ранните записвания за организирано посрещане на Нова година в чужбина отчитат туроператори.
И тази зима десетки хиляди нашенци ще гръмнат новогодишното шампанско зад граници. Хит отново се очертава съседна Сърбия, която печели преднина, като дестинация за кулинарен туризъм с пищните софри, разрешеното пушене в заведенията и…обилния алкохол. Гърция и Турция са другите предпочитани задгранични дестинации. За там офертите за Коледа и Нова Година включват поне 2 нощувки, закуски, жива музика и, разбира се, претрупана празнична трапеза. Като цяло обаче на мода през настоящия сезон са екзотичните, по-далечни и най-вече доста по-скъпи воаяжи. „При нас резервациите започнаха още през август”- твърди Ваня Овчарова – собственик на една от големите ни туроператорски агенции. Някои се готвят да посрещнат Новата година в Тунис. Други щастливци пък са се ориентирали към Париж – града на влюбените, или към магнетичния Лисабон… В момента обаче най-популярни са Израел, Йордания и Дубай. Празничните пакети за тези страни са вече изчерпани, въпреки че струват средно около 2 хиляди лева на човек.
Като цяло, колкото е по-топла и екзотична дадена страна, толкова е по-голям интересът към нея по Нова Година – отчитат туроператори. Но стане ли дума за празници, не може да не отбележим следната особеност на народопсихологията ни. Оказва се, че първото и най-важното нещо при пътуванията ни в края на годината е…новогодишната вечеря. Дори когато сме в чужбина, всичко се върти около нея! „Масовата култура – да хапваш повече и да консумираш повече – за жалост, към нея се насочват клиентите ни” – казва Ваня Овчарова и добавя:
„Хората очакват, независимо къде са, че новогодишната вечеря ще бъде специална, нещо като театър, при който някой ще ги забавлява и развеселява, храната ще е безкрайно изобилна, обстановката – празнична, а те ще трябва да си покажат най-хубавите дрехи. Естествено, в хубавите хотели това се случва, но в по-обикновените – не. И голяма част от разминаванията са в тази посока. Хората хем знаят, че са в чужбина, хем очакват да си бъде същото като в България!”
Явно за мнозина храната и хотелът са определящи. На второ място, след осигурените удобства и кулинарните емоции, се нарежда възможността да опознаят друга страна и култура. „В крайна сметка, когато човек няма много пари, най-евтиното удоволствие е да се наяде, защото за всичко друго се иска повече!” – заключава съвсем основателно Ваня Овчарова. Въпреки това тя и нейните колеги едва смогват да обслужат наплива от клиенти в края на годината. По всичко личи, че нямаме търпение да изпратим както подобава трудната, изпълнена с обрати 2013 г. А това ще стане с добро настроение и… изобилна трапеза!
Снимки: Венета Николова
С 30-40 % се е увеличило предлагането на ваканционни имоти в България през последните три години. Към момента техният брой надвишава 20 хиляди. Все повече клиенти предпочитат да си наемат апартамент или дори цяла къща през ваканцията си в България..
Скрити от погледа на масовия турист, дунавските села са магнит за ценителите на природата в търсене на уединение и автентични преживявания. Тези пътешественици избират малки крайбрежни села като Сребърна, Гиген, Ветрен, Ново село и други, където..
Слънчев бряг е изпреварил турския курорт Мармарис като най-достъпната дестинация за семейни почивки. Проучване на The Independent сравнява цените на 10 основни артикула, включително ястия, напитки и слънцезащитни продукти и установява, че черноморският ни..