Очаква се президентът на Съединените щати Доналд Тръмп да смекчи удара от наложените от него автомобилни мита, като отмени налозите върху произведените в чужбина превозни средства да се добавят към другите мита и същевременно да облекчи някои тарифи върху чуждестранните части, използвани за производството на автомобили в САЩ, съобщиха Ройтерс и "Уолстрийт джърнъл", позовавайки се на официални източници от Белия дом.
Тази стъпка би предотвратила производителите на автомобили, които плащат автомобилните мита от 25% за вноса си в САЩ, да бъдат засегнати и от други мита, като тези върху стоманата и алуминия, които също са в размер на 25%, посочва "Уолстрийт джърнъл", цитирайки свои неназовани източници, запознати с въпроса.
Новата тарифната политика би влязла със задна дата, евентуално позволявайки на автомобилните производители да бъдат възстановени средства от вече платените от тях мита. Решението също така би променило митата на администрацията на САЩ върху чуждестранните авточасти, позволявайки на автомобилните производители да бъдат възстановени суми за тези мита, равняващи се на 3,75% от стойността на произведен в Съединените щати автомобил в рамките на една година. След това това възстановяване ще спадне до 2,75% от стойността на превозното средство през втората година, преди да бъде "постепенно премахнато напълно".
"Президентът Тръмп изгражда важно партньорство както с местните автомобилни производители, така и с нашите страхотни американски работници", заяви министърът на търговията Хауърд Лутник, цитиран от Ройтерс.
"Тази сделка е голяма победа за търговската политика на президента, като възнаграждава компаниите, които произвеждат в страната, като същевременно предоставя възможност на производителите, които са изразили ангажимента си да инвестират в Америка и да разширят местното си производство", добави той.
Официален представител на Белия дом потвърди информацията на "Уолстрийт джърнъл" и посочи, че ходът ще бъде официално обявен по-късно във вторник, когато Тръмп пътува до "автомобилния град" Детройт в щата Мичиган, за да отбележи първите си 100 дни на поста, период, който републиканският президент използва, за да преобърне световния икономически ред, посочва Ройтерс.
Ходът за смекчаване на ефектите от автомобилните мита е поредният на неговата администрация, показващ известна гъвкавост по отношение на тарифите, които доведоха до сътресения на финансовите пазари, създадоха несигурност за бизнеса и предизвикаха опасения от рязко забавяне на американската икономика.
В понеделник автомобилните производители заявиха, че очакват Тръмп да облекчи автомобилните мита преди пътуването си до Мичиган, където се намират автомобилните производители от "Детройтската тройка" и повече от 1000 големи доставчици на автомобили.
Изпълнителните директори на General Motors Мери Бара и на Ford Motor Джим Фарли похвали планираните промени.
"Вярваме, че лидерството на президента помага за изравняване на условията за компании като GM и ни позволява да инвестираме още повече в американската икономика", каза Бара, докато Фарли посочи, че промените "ще помогнат за смекчаване на въздействието на тарифите върху автомобилните производители, доставчиците и потребителите".
Миналата седмица коалиция от групи от американската автомобилна индустрия призова Тръмп да не налага 25% мита върху вносните авточасти, предупреждавайки, че те ще намалят продажбите на автомобили и ще повишат цените. Преди това Тръмп пък заяви, че планира да наложи мита от 25% върху авточастите не по-късно от 3-ти май.
"Митата върху авточасти ще объркат световната верига за доставки на автомобили и ще предизвикат ефект на доминото, който ще доведе до по-високи цени на автомобилите за потребителите, по-ниски продажби в дилърските центрове и ще направи обслужването и ремонта на превозни средства едновременно по-скъпи и по-малко предвидими", се посоча в писмото на индустриалните групи.
Писмото от групите, представляващи GM, Toyota Motor, Volkswagen, Hyundai и други водещи автомобилни производители, беше изпратено до търговския представител на САЩ Джеймисън Гриър, министъра на финансите Скот Бесънт и министъра на търговията Лутник.
"Повечето доставчици на автомобили не са капитализирани за внезапно нарушаване на производството и на доставките, предизвикано от тарифите. Много от тях вече са в затруднено положение и ще се изправят пред спиране на производството, съкращения и фалит", се добавя в писмото, като се отбелязва, че "само провалът на един доставчик е достатъчен, за да доведе до спиране на производствената линия на даден автомобилен производител".