През 2024 г. ЕС е изнесъл алкохолни напитки на стойност 29,8 милиарда евро, което представлява увеличение с 10,9% спрямо 2019 г., когато бяха изнесени алкохолни напитки за 26,9 млрд. евро, показват данни на официалната европейска статистика Евростат.
Износът беше доминиран от вино от грозде от миналогодишната реколта, включително подсилени вина, представляващи 56,2% (16,8 милиарда евро) от всички алкохолни напитки. Спиртните напитки и ликьорите бяха втората по големина категория с 29,7% от общата сума (8,9 млрд. евро), следвани от бирата с 11,5% (3,4 млрд. евро); сайдер, крушово вино, медовина, саке и други ферментирали напитки, съставлява 1,7% (0,5 млрд. евро) от износа; както и вермут и други вина, ароматизирани с растения или ароматни вещества, с 1,0% (0,3 млрд. евро).
Франция е била основният износител на алкохолни напитки от ЕС за страни извън ЕС през 2024 г., на обща стойност 12,1 милиарда евро, което представлява 41% от общата сума. Страната е изнасяла най-вече вино (66,7% или за 8,1 млрд. евро) и спиртни напитки и ликьори (31,8% или за 3,8 млрд. евро).
Втора е била Италия с износ на алкохолни напитки за 6,0 млрд. евро (20% от общия европейски износ за страни извън ЕС), като по-голямата част от износа (81,1% или 4,9 милиарда евро) е свързан с износа на вино. Испания и Нидерландия са изнесли съответно за 2,5 милиарда евро и за 2,3 милиарда евро (всяка с по 8%), но докато най-значимата категория за испанския износ е била виното (за 1,6 милиарда евро), за Нидерландия това е била бирата (за 1,3 милиарда евро).
Според данните на Евростат, през 2024 г. България е изнесла алкохолни напитки за общо 30,4 млн. лева, като най-голям е бил дела на изнесените спиртни напитки и ликьори (за 21,3 млн. евро), следвани от виното (за 5,86 млн. евро) и бирата (за 2,9 млн. евро).
Износът на алкохолни напитки на 10 други страни членки е бил по- малък от този на България през миналата година.
Основни износителки на алкохолни напитки в ЕС през 2024 г.
През 2024 г. Съединените щати са били основната дестинация за алкохолни напитки от ЕС, като износът е възлизал на общо 8,9 млрд. евро (30% от общия износ). Повече от половината от тази стойност, или за 4,9 милиарда евро, е свързана с износ на вино, а други 2,9 милиарда евро - на спиртни напитки и ликьори.
Обединеното кралство пък беше вторият по големина търговски партньор на ЕС с 4,9 милиарда евро (17% от общия обем), свързани най-вече с износ на вино (68% или 3,3 милиарда евро).
След тази страна се нареждаха Китай и Канада (с по 1,6 милиарда евро) и Швейцария (с 1,4 милиарда). Докато износът на алкохолни напитки за Канада и Швейцария беше предимно по формата на вино, основната категория на износа за Китай бяха спиртни напитки и ликьори (за 0,7 милиарда евро или 45%), следвани от вино (за 0,5 милиарда евро или 34%).