Eмисия новини
от 12.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Спадът в търсенето заради митата на Тръмп засяга пристанищата и въздушния транспорт на САЩ

Снимка: ЕПА/БГНЕС

Търговската война на Доналд Тръмп с Пекин започва да се отразява на по-широката икономика на САЩ, като операторите на пристанищата за контейнери и мениджърите от въздушен транспорт съобщават за рязък спад в превоза на стоки от Китай, съобщава "Файненшъл таймс".

Логистични групи заявиха, че резервациите за контейнери за САЩ са спаднали рязко след въвеждането на 145% мита върху китайския внос в страната.

Пристанището на Лос Анджелис, основният маршрут за влизане на стоки от Китай, очаква планираните пристигания през седмицата, започваща на 4 май, да бъдат с една трета по-ниски от предходната година, докато операторите на въздушен транспорт също съобщават за рязък спад в резервациите.

Резервациите за стандартни 20-футови контейнери за превоз от Китай до САЩ са били с 45% по-ниски от предходната година до средата на април, според последните налични данни от услугата за проследяване на контейнери Vizion.

Джон Дентън, генерален секретар на Международната търговска камара, заяви, че сътресението в търговските потоци между Китай и САЩ отразява факта, че търговците „отлагат решенията си“, докато чакат да видят колко бързо Вашингтон и Пекин могат да постигнат споразумение за намаляване на тарифите.

Проучване сред членовете на Международната търговска камара (ICC), проведено в повече от 60 държави след обявяването на т.нар. "Ден на освобождението" (2 април) на всеобхватните тарифи от страна на Тръмп, показва очаквания, че търговията ще бъде трайно засегната, независимо от резултата от предстоящите преговори между САЩ и Китай.

Цената за достъп до американския пазар ще бъде най-високата от 30-те години на миналия век, каза генералният секретар на Международната търговска камара - Джон Дентън, . Позовавайки се на базовата тарифа за всички страни от 10%, той каза, че има "почти възприемане, че 10% ще бъде минималната такса за достъп до американския пазар, каквито и други несигурности да има".

Вашингтон и Пекин показаха признаци, че започват да усещат ефектите - като и двете страни обявиха някои тарифни освобождавания през миналата седмица за важни продукти за съответните им икономики, а Тръмп прогнозира, че тарифата от 145% ще "намалее значително". Миналия петък обаче Китай заяви, че не води преговори със САЩ.

Тъй като първите контейнерни пратки от Китай, които ще бъдат обложени с тарифи, трябва да пристигнат в САЩ през следващата седмица, товарните оператори заявиха, че веригите за доставки се променят, като компаниите забавят изпращането на стоки в очакване Вашингтон и Пекин да се споразумеят за смекчаване на митата.

Американските вносители се стремят да използват натрупаните запаси, преди да внасят нови стоки от Китай, казаха ръководители в сферата на логистиката. Те също така държат стоки в складове, където могат да се съхраняват безмитно с плащане на данъци при изтегляне, или да се пренасочват към други близки страни като Канада.

Логистичните оператори също така предупреждават, че ако бъде сключена сделка за намаляване на тарифите, цените на доставките ще скочат рязко.

Hapag-Lloyd, една от най-големите контейнерни превозни линии в света, заяви, че китайските клиенти са анулирали приблизително 30% от резервациите си извън Китай.

Спадът в обема на поръчките се е отразил на разтоварванията в Лос Анджелис, според анализаторите на данни за корабоплаването Sea-Intelligence, които съобщиха за скок в "празните плавания" (плавания без товар), при които планирани плавания от Китай са били отменени.

Почти 400 000 по-малко от планираното контейнери са резервирани по маршрутите от Азия до Северна Америка през четирите седмици от 5 май, което представлява спад от 25% спрямо планираното количество за същия период в началото на март - преди въвеждането на тарифите.

Само пристанището на Лос Анджелис очаква 20 празни плавания през май, което представлява повече от 250 000 контейнера - в сравнение с едва шест през април.

Това е рязък спад от миналата седмица, когато пристиганията на контейнери се увеличи с 56% на годишна база - знак, че вносителите са започнали предварително доставки от други производствени центрове в Югоизточна Азия, като Камбоджа и Виетнам, които се радват на 90-дневна "пауза" в тарифите.

Цените на контейнерите отразяват промяната във веригата на доставки, според данни на логистичния център Freightos, с 15% увеличение на цената на 40-футов контейнер от Виетнам в сравнение с 27% спад по основните маршрути между Китай и САЩ.

Според американската индустриална асоциация Airforwarders Association, обемът на въздушните превози също е спаднал рязко, като резервациите на членовете ѝ от Китай са намалели с около 30%.

Очаква се индустрията да бъде допълнително засегната от решението на САЩ да прекратят схемата си "de minimis", която позволяваше стоки на стойност под 800 долара да се внасят без мита, важен маршрут за търговци на дребно в електронната търговия като китайските онлайн платформи за търговия Shein и Temu. Китайските стоки ще загубят освобождаването от мита от 2 май.

Консултанти в търговията на дребно в САЩ пък заявиха, че моделите на покупки отразяват трите последователни месеца на отслабване на индексите на потребителското доверие.

Джон Ший, главен изпълнителен директор на Momentum Commerce, която помага на потребителските компании да продават около 7 милиарда долара годишно в платформата на Amazon, предупреди за потенциален "двоен удар" от покачващите се цени и намаляващите потребителски разходи.

"Виждаме доказателства, че има намаление на обема на търговията от страна на потребителите, докато в същото време цените се покачват", каза той.


По публикацията работи: Явор Римски

БНР подкасти:

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна

Най-четени