“Смисълът на международните музикални фестивали е в това, че те не са предназначени само за публиката, но и за музикантите, за да могат те да се сравнят, защото те са изключително заети, и рядко се случва да обърнат внимане какво се случва около тях, но е много полезно, защото това е класа, която може да спомогне да се подобри и нашата класа“, посочи Васил Димитров - президент на Европейския музикален фестивал, едно много значимо събитие и за българската сцена от 2001 година насам.
В този ред на мисли, Васил Димитров разказа за отминалия концерт на Баварското радио в своята камерна формация.
“Това беше един концерт, който показа ниво и еталон за свирене“, сподели той. По думите му, тъй като тази година фестивалът е с юбилейно 25-о издание организаторите са положили големи усилия да има повече гостуващи оркестри.
“Един от тях беше този на Баварското радио, следващият е Литовският камерен оркестър - изключително добър оркестър, с големи традиции, а в последствие през юни ще бъде Вроцлавският бароков оркестър. Един оркестър, който свири традиционно барокова музика с оригинални инструменти.
Така че, от тази гледна точка, за нашите условия това наистина е радостно, защото ако трябва да сравним европейските фестивали, мисля че имаме още много, много да вървим, в посока на уеднаквяваме на някои от нивата.
Нямам предвид артистичните, по-скоро яснотата на държавата и ролята на Министерството на културата в това да осигури на качествените фестивали тяхното място и развитие, за да покажат не само чуждите, но и българските музиканти.
В България съществува Българска фестивална асоциация, която преди 13-14 години създадохме, за да се грижи за средата, в която се развиват българските фестивали. Тогава ние се събрахме, огледахме се кой какво прави - хора с голям ентусиазъм и малко пари, но искат да приличат на останалите.
В крайна сметка, Европейският съюз, на когото вече почти сме станали пълноправен член, е своеобразен международен форум, в който ние, искаме да приличаме на най-добрите, но не мога да разбера, защо не правим това, което ще ни доближи до тях“, коментира той.
Не на последно място важен за развитието на подобен вид значими музикални събития е бюджетът, който се отпуска. Като пример Васил Димитров посочи емблематичния музикален фестивал в Румъния "Джордж Енеску", чийто бюджет преди 13 години е бил в порядъка на над три милиона евро, а днес, бюджетът на същия фестивал е 14 милиона евро.
„Един доказан фестивал има бюджет около 150 хиляди лева, естествено и с участието на общените, но да кажем, че седин бюджет около 250-300 хиляди лева, трябва да правиш нещо, което да сравниш с това, което правят нашите братя от Румъния, Чехия - "Пражка пролет", "Дворжакова Прага" - фестивали на изключително високо, световно ниво и качество", отбеляза той.
В това издание има един огромен акцент и аз лично залагам много на него, защото смятам, че е една прекрасна идея - един мини цикъл в рамките на фестивала, наречен "Колекция Страдивариус“.
Идеята е породена от тези музикални инструменти, които са ненадминати и днес и фактът, че страната ни е имала далновидността да закупи няколко от тях преди повече от 50 години и миналата година се случи едно церемониално предаване на инструментите.
Големият ни цигулар Минчо Минчев, предаде на друг наш голям цигулар - Светлин Русев, а цигулката на Стойка Миланова, която вече не е сред нас, бе дадена на Лия Петрова. Ние добавяме към двамата ни прекрасни музиканти и Мила Георгиева, която също свири на „Страдивариус“, предоставен и от Германия.
Каним публиката да сравни тези три музикални инструмента и казваме, че само 1000 души ще могат да направят това сравнение, защото Толкова са местата в Зала “България“. Който има възможност да чуе тези три концерта, наистина ще повиши вниманието си към този инструмент“, отбеляза Васил Димитров.
Чуйте целия разговор, за да разберете повече подробности за още много предстоящи събития в рамките на Европейския музикален фестивал.