Eмисия новини
от 15.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Изкуственият интелект в образованието: инструмент или заплаха?

| обновено на 15.04.25 в 11:12
Снимка: БТА

В рубриката "Темата на деня" бе повдигнат въпрос от изключителна важност: как можем ефективно да използваме изкуствения интелект (ИИ) в обучението по финансови и икономически дисциплини? Този актуален проблем беше в центъра на дискусията по време на кръглата маса "Търсещи знание", проведена под патронажа на ректора на УНСС. Представители на организаторите – преподаватели, докторанти и студенти – споделиха своите гледни точки и размисли относно предизвикателствата и потенциала на ИИ в академичната среда.

Гл. ас. д-р Росица Тончева: Да погледнем през очите на студентите

"Моята дългогодишна преподавателска работа ме е срещнала с два основни проблема – как да научим студентите и как да ги мотивираме те сами да искат да се учат", подчерта д-р Росица Тончева. Тя посочи, че днес има частична загуба на смисъла на понятието "студент" – човек, който постоянно търси знание. В същото време технологиите изкушават младите хора да се възползват от готова информация, често без критично отношение към нейната достоверност. Именно тези наблюдения са станали основа за създаването на инициативата, която цели диалог със студентите – "да видим какво ще поискат от нас студентите и да погледнем през техните очи в бъдещето и да бъдем взаимно полезни".

Гл. ас. Кремена Шутилова: ИИ е инструмент, не заместител

Гл. ас. Кремена Шутилова също постави акцент върху необходимостта студентите да използват ИИ разумно. "Всички достигнахме до извода, че ИИ присъства, но той може да бъде инструмент на човека, това е едно последствие от естествения интелект", отбеляза тя. Преподавателката изрази притеснение, че студентите се доверяват твърде много на резултатите от ИИ без да ги проверяват. "А ние искаме да ги научим да проверяват и да цитират този резултат."

Петър Стойнов: Нова теория за нова епоха

От своя страна, докторантът Петър Стойнов обърна внимание на по-широкия контекст, в който се развива изкуственият интелект. Той напомни, че всяка нова икономическа школа се е появявала в резултат на индустриалните революции. "Ние сме на прага на четвъртата, някои я наричат петата индустриална революция, можем да очакваме нова теория", заяви той. Въпреки напредъка на технологиите, той изрази съмнение, че тази нова теория ще бъде създадена от самия ИИ. По думите му човечеството е изправено пред избор между различни посоки на развитие – продължение на капитализма, който се трансформира във феодална структура, или поява на нов тип социализъм. "Неолибералният път приключва", категоричен бе Стойнов.

Олга Барон: Критическото мислене е ключът

От гледната точка на студентите, Олга Барон, трети курс, специалност "Финанси", изрази убеждението, че бъдещето ще принадлежи на онези, които умеят да комуникират ефективно с изкуствения интелект. "Основата на тази комуникация е точно критическото мислене", каза тя. "При ИИ – най-важното е как формулираме въпроса."

Виктория Бордяшева: Човешкото остава незаменимо

Първокурсничката Виктория Бордяшева от катедра "Информационни технологии и комуникации" подчерта границите на изкуствения интелект в настоящия му вид. "Не смятам, че в момента ИИ може да придобие чисто човешките качества като емоции", каза тя. Според нея, без правилно зададени въпроси, ИИ не може сам да създаде нещо качествено.

Слушайте!


По публикацията работи: Зоя Димитрова

БНР подкасти:

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна