Годишната инфлация стабилизира на февруарското ниво от 4%, докато инфлацията на месечна база за забави до 0,2% от 0,6% през февруари и след ръст с 2% през януари 2025 г., показват данните на Националния статистически институт. По този начин инфлацията в нашата страна на годишна база остава за втори пореден месец най-високата от декември 2023 г.
Средногодишната инфлация за периода април 2024 - март 2025 г. спрямо периода април 2023 - март 2024 г. е 2,6%, докато от началото на годината (март 2025 г. спрямо декември 2024 г.) инфлацията се повишава с 2,8 на сто.
Най-сериозно е увеличените на месечната инфлация в при сектор "Съобщения" - с 1,3%, следван от здравеопазването - с 0,9%, ресторанти и хотели - с 0,8%, хранителни продукти и безалкохолни напитки - с 0,6%, "Жилищно обзавеждане, стоки и услуги за домакинството и за обичайното поддържане на дома" - с 0,3%, в образованието - с 0,1% и в сектор "Жилища, вода, електроенергия, газ и други горива" - с 0,1%.
В същото време има понижение на цените на месечна база в сектора "Развлечение и култура" - с 2,7%, както и при транспорта (с 0,7%) и за "Облекло и обувки" (спад с 0,6%).
Хармонизираната инфлация (индексът HICP според общите европейски стандарти) през март 2025 г. се повишава с 0,3% на месечна база, докато хармонизираната потребителска инфлация на годишна база се ускорява до 4,0% от 3,9% през предходните два месеца, достигайки най-високо ниво от декември 2023 г. насам.
Хармонизираният индекс на потребителските цени е сравнима мярка на инфлацията на държавите от ЕС. Той е един от критериите за ценовата стабилност и за присъединяването на България към еврозоната.
Средногодишната хармонизирана инфлация, която е важен критерий за влизане в еврозоната, за периода април 2024 - март 2025 г. спрямо периода април 2023 - март 2024 г. е 2,7%, повишавайки се леко спрямо средногодишната инфлация от 2,6% за периода март 2024 - февруари 2025 г.
Индексът на цените за малката потребителска кошница пък регистрира увеличение с 0,6% на месечна база и с 4,3% от началото на 2025 г.
Относно цените от малката кошница за най-нискодоходните 20% от домакинствата, най-сериозно увеличение през март спрямо предходния месец има при нехранителните продукти (увеличение с 0,9%), следван от хранителните продукти - с 0,6%, докато цените на услугите се повишават с 0,3 на сто.