Eмисия новини
от 21.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Жителите на София избират емблемите на своите квартали

От пазара до кафенето – какво прави един квартал специален?

| обновено на 14.04.25 в 11:34

В новото издание на рубриката “Разговорът” фокусът пада върху кампанията "Символът на квартала" – инициатива на платформата #soSofia, която си поставя за цел да открои и запечата културната идентичност на 12 от най-емблематичните софийски квартали. За идеята, смисъла и очакванията зад проекта разказват Симона Василева от #soSofia и Виктор Топалов от “Бохемска София”.

“В проекта вече 10 години работим за разказване и популяризиране на различни символи в града ни. За десетата годишнина решихме да излезем от центъра и да дадем старт на не толкова популярни символи в различни квартали”, споделя Симона Василева, разкривайки как се е родила идеята за “Символът на квартала”.

В рамките на кампанията жителите на 12 софийски квартала ще могат да номинират своя отличителен символ – онзи елемент, който най-силно изразява духа и идентичността на тяхното място. Какво точно може да бъде "символ на квартала", обяснява Василева: "За някой хора това може да бъде пазара, за друг читалището, но може да бъде и кварталното кафене и сладкарница, дори личност. Във фейсбук групите на всички квартали седи отворена покана и пост, който желае може да коментира, да остави своето предложение – разказ, история, снимка – каквото желае."

Процесът започва със събиране на предложенията от гражданите, след което експертно жури ще избере по три символа от всеки квартал. Символите финалисти няма да останат само идеи – те ще бъдат трансформирани в дизайнерски сувенири, включени в туристически маршрути (в печатен и дигитален формат) и вдъхновят художествени интерпретации от студентите на Националната художествена академия, които ще бъдат представени на празника на София.

Но можем ли изобщо да говорим за “квартална култура” в един толкова голям град като София? Виктор Топалов споделя наблюденията си: “Нещо, което установих е, че никой не е просто от София. В такъв голям град като София всеки се чувства най-близък към квартала си. Очакваме, когато хората разберат, че нашите намерения са чисти, да ни посрещнат в своя квартал и да ни разкажат истинската история на символите, защото само така може да се оцени културният принос на дадено място.”

Какво предстои след кампанията и как ще се развият символите на кварталите –  чуйте “Разговорът”, за да научите.


По публикацията работи: Зоя Димитрова
Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна