Интервю на Мила Младенова с Калин Маринов за ''Пътувай с ''Хоризонт''
Update Required
To play the media you will need to either update your browser to a recent version or update your Flash plugin.
Днес ще се пренесем назад във времето и ще пътуваме с ретро подвижния състав на БДЖ.Ще ви срещнем с локомотивния инструктор Ангел Алексиев, който е участвал във възстановяването на няколко легендарни парни локомотива.
Ще надникнем в депото за специални вагони на БДЖ. Служба Ремиз съхранява старите вагони от "Корона" влакът на цар Борис трети и "Витоша Експрес"- влакът на Тодор Живков, запазили елегантността и духът на времето, в което са създадени.
Пътешествията с парни локомотиви, които организира БДЖ по различни поводи и празници за любителите на старите влакове станаха традиция. Пуфтящия влак, който изпуска много пара и дим и неговата звучна свирка са вълнуващи, както за децата, така и за възрастните.
Любителите на фотографията не спират да изпробват своя шанс да заснемат любопитни кадри на парните локомотиви на фона на красиви местности. Някои от маршрутите пътуването от София до Банкя е кратко но живописно.
Популярен маршрут, който преминава през красиви местности и включва туристически спирки е София – Червен бряг – Луковит. Един от най-живописните маршрути по река Искър със уникални гледки е този от София до Кюстендил. За атракционните железопътни пътувания ни разказва Калин Маринов – ръководител отдел "Маркетинг" на БДЖ.
През годините на съществуване от 1888 г. Българските държавни железници са наследили богато културно-историческо наследство от специализирани влакове за държавни и висши служители. Композициите от "Корона" и "Витоша" експрес се съхраняват в сградата на т. нар. Ремиз, който съществува от 1906 г., а от 1937 г., когато БДЖ закупува нови вагон-салони, халето се разширява.
Интервю на Мила Младенова с Красимир Йорданов за ''Пътувай с ''Хоризонт''
Update Required
To play the media you will need to either update your browser to a recent version or update your Flash plugin.
Архитектурата съчетава индустриалния стил в оформянето на халето на депото с дворцов стил ренесанс. Твърди се, че районът е облагороден и залесен по личната препоръка на Цар Фердинанд, тъй като той е известен ботаник и много паркове у нас са създадени благодарение на него, ни разказват от БДЖ.
Вагоните на царската композиция "Корона експрес" са били предназначени за официалните пътувания на цар Борис III и неговото семейство, а правителствения влак "Витоша експрес" е влакът на Тодор Живков. Халето с вагоните е истински музей. Вагоните блестят от чистота и се вижда грижата за тях, разказва за "Пътувай с "Хоризонт" Красимир Йорданов организатор производство на служба Ремиз.
Интервю на Мила Младенова с Ангел Алексиев за ''Пътувай с ''Хоризонт''
Update Required
To play the media you will need to either update your browser to a recent version or update your Flash plugin.
Атракционните пътувания с ретро влакове започват около средата на 20-ти век като начин да се запази историята на железопътния транспорт и да се предложи уникално преживяване за любителите на влакове. Първите ретро пътувания започват във Великобритания, Германия и Съединените американски щати. Когато парните локомотиви се заменят с дизелови и електрически, много железопътни ентусиасти и музеи започват да организират специални събития с исторически подвижен състав.
Един от най-известните луксозни влакове Ориент Експрес, възроден като туристическа атракция през 1982 г., преминава и през нашата страна. В България първите организирани атракционни пътувания започват през 80-те години на 20-ти век, но придобиват по-голяма популярност след 2000-та година.
БДЖ решава да възроди част от старите локомотиви и вагони, за да предостави на туристите автентично преживяване по живописни маршрути. Сега ви срещаме с човекът, който има принос парните локомотиви да са живи и да се движат - Ангел Алексиев.
Интервю на Мила Младенова с Ангел Алексиев - втора част за ''Пътувай с ''Хоризонт''
Update Required
To play the media you will need to either update your browser to a recent version or update your Flash plugin.
Продължаваме разговора с локомотивния инструктор и машинист Ангел Алексиев, който е сред хората, участвали във възстановяването на няколко легендарни парни локомотиви. Питам го как се извършват ремонтите в момента, дали и как се намират резервни части.
Ангел Алексиев локомотивен инструктор, участвал във възстановяването на няколко легендарни парни локомотива.
Интервю на Мила Младенова с Владимир Колев за ''Пътувай с ''Хоризонт''
Update Required
To play the media you will need to either update your browser to a recent version or update your Flash plugin.
Има още една група любители на железниците, които показват страстта си към този вид транспорт като изработват модели на влакове, жп инфраструктура и гари. Това са членовете на Клуб железопътен моделизъм. Неговото клубно помещение и изработени модели се намират на Централна жп гара София. Владимир Колев е председател на клуба.