Eмисия новини
от 15.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Отзвук от оперната гала на Анна Нетребко и Юсиф Ейвазов в София

Снимка: Софийска филхармония


Месец март ще остане паметен с първото гостуване у нас на оперната мегазвезда Анна Нетребко. Гледали сме на големия екран оперни продукции с нея – преки прожекции и филмирани спектакли, най-напред в НДК, след това в Cinema Cityв кино сезоните на Метрополитън, в кината Арена – в кино сезоните на Кралския балет и опера в Лондон “Ковънт Гардън“, както и от Арена ди Верона в поредицата “Опера в киното“. И през всички тези години сме мечтали да я слушаме и на живо някъде в Европа, а в най-смелите си мечти – и на българска сцена. Ето че маестро Найден Тодоров и компанията организатор сбъднаха своите и нашите мечти най-голямата световна оперна звезда да блести в българска зала в оперна гала с Националния ни филхармоничен хор и оркестър. Така София затвърждава мястото си на европейската и световната карта за оперен културан туризъм, защото концертното турне на Анна Нетребко в партньорство с тенора Юсиф Ейвазов продължи на 23-и март в Унгарската държавна опера в Будапеща с оркестъра на театъра, при изцяло разпродадена зала. След това те пяха на 27-и март в Театъра “Шанз Елизе“ в Париж, отново със Софийската филхармония, отново при пълна зала. Тази вечер Анна Нетребко и Юсиф Ейвазов пеят в Концертхаус във Виена с Филхармонията на Баден Баден, а на 9-и април – в Арена Фолксваген в Истанбул. За съжаление на 20-и март зала Арена 8888 в София не се напълни с публика, /няма да анализирам сега причините/, но тези, които бяхме там, съпреживяхме истинско музикално събитие от най-висока световна класа.

И Анна Нетребко, и Юсиф Ейвазов, и швейцарският сопран Дария Рибак, и френският бас баритон Жером Бутилие, които им партнираха, пяха за нас на 100 процента! Въпреки че само зала България и Софийската национална опера имат оптималната акустика, и в зала Арена, в която имаше добро озвучаване, можехме да се възхищаваме и да се наслаждаваме на феноменалната вокална техника на Анна Нетребко: на красивия звук, на прецизната интонация, на майсторската игра с различните динамични и темброви нюанси при звукоизвличане, на филирането на тона, на прекрасното извайване на музикалната фраза. Само ще отбележа, че заради всичко това в съчетание с великолепната осанка, физическата красота и завладяващата актьорска игра в спектакъл Анна Нетребко е мой идеал за сопран на XXI век и съм щастлива, че до нея на оперния Олимп достойно седи нашата Соня Йончева, със същите качества. Но да се върна на концерта в зала Арена!

Това беше прекрасна пучиниева оперна гала. Прозвучаха арии, ансамбли, хорове и оркестрови фрагменти: от “Турандот“ и “Манон Леско“ в първата част, във втората от “Бохеми“, “Едгар“, “Тоска“ и “Мадам Бътерфлай“. Това е голям букет от различни образи и емоции. Няма да се спирам на всеки цвят поотделно. Само бих споделила, че за мен най-силно въздействащи и незабравими ще останат, разбира се, първата поява на всички певци в “Турандот“ и след това Дуетът на Манон и Де Грийо от второ действие на “Манон Леско“, с който завърши първата част, ансамбълът на Мими, Марсел, Родолфо и Мюзета от трето действие на “Бохеми“, с който започна втората част, и Дуетът на Чо Чо Сан и Пинкертон от първо действие на “Мадам Бътерфлай“, с който завърши програмата на концерта. Жалко, че Анна Нетребко и Юсиф Ейвазов се разделят в личния си живот, но те остават изключително добри партньори на сцената! Може би си спомняте, преди години злите езици казваха, че азербейджанският тенор прави звездна оперна кариера заради нея, но мисля, че той доказа личните си качества и е голямо удоволствие да слушаш драматичен тенор като него на живо! Спомнях си нашият световноизвестен тенор Камен Чанев, чиято загуба остави огромна празнина!

Много бяха добри и другите двама участници в пучиниевата оперна гала на Анна Нетребко и Юсиф Ейвазов. Младият швейцарски сопран Дария Рибак дебютира в ролята на Мюзета в “Бохеми“ през 2022 г. в Ташкент, а следващата година пее Виолета в “Травиата“ на същата сцена заедно със своя ментор Юсиф Ейвазов. През 2022 двамата имат съвместни изяви и във Верона, през 2023 г. на 100-я юбилеен фестивал на Арена ди Верона е дебютът на Дария Рибак в ролята на Жрицата в постановката на “Аида“ на Стефано Пода, а през 2024 пее Лиу в “Турандот“ на престижната сцена – партията, в която я слушахме и в зала Арена в София. Френският бас баритон Жером Бутилие пристигна у нас след спектакли на “Кармен“ в Баварската опера в Мюнхен в партньорство с Клементин Марген и Пьотр Бечала, а след пучиниевата оперна гала в Будапеща му предстои да играе Мефистофел във “Фауст“ от Гуно в Операта в Лил. Освен в ансамблите от “Турандот“ и от “Бохеми“ го слушахме и с Ария на Франк от първо действие на операта “Едгар“. Заслужени бяха бурните овации за Националния филхармоничен хор и оркестър, които партнираха достойно на оперните звезди под диригентството на маестро Найден Тодоров. А той отново показа и доказа защо най-големите български и световни оперни певци предпочитат да концертират с него.

В звуковия файл чуйте избрани фрагменти от бисовете, впечатления от публиката, в която беше световноизвестният български сопран Цветелина Василева, както и кратко описание на тоалетите на оперната дива Анна Нетребко.

Очаквам в следващия прекрасен музикален празник да се превърне рециталът “Белканто“ на знаменития мексикански тенор Роландо Вийязон в партньорство с френската пианистка Сара Тизман на 2-и април – част от втория сезон на поредицата “Съкровени гласове“, която се осъществява от българската оперна дива Соня Йончева и нейната продуцентска компания.


Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна