Eмисия новини
от часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Спад на продажбите на нови автомобили в ЕС през февруари с 3% и с 5,8% в България

Срива на продажбите на Tesla с 47,1% въпреки ръст на общите продажби на електромобили с 23,7%

Снимка: БГНЕС

Продажбите на нови автомобили в ЕС през февруари се понижиха с 3,4% до близо 853,7 хил. броя, а от началото на 2025 г. с 3%, докато регистрираните нови автомобили в България отбелязаха по-силен спад с 5,8% през февруари и с 2,5% през първите два месеца на настоящата година, показват последните данни на Асоциацията на европейските автомобилостроители (ACEA).

От водещите четири автомобилни пазара в Европа, най-солен спад на продажбите на нови пътнически автомобили през февруари беше отчете в Германия (спад с 6,4%), Италия (с 6,2%) и Франция (с 0,7%), като единствено в Испания беше отчетен солиден растеж с 11 на сто.

Данните на ACEA показват, че новорегистрираните автомобили в България се свиха през февруари с 5,8% спрямо година по-рано до 3394 броя, а от началото на годината с 2,5% до 7389 броя.

Регистрация на нови автомобили в ЕС по месеци (спрямо година по-рано)


През януари - февруари 2025 г. делът на електрическите автомобили в ЕС се повиши до 15,2% от много ниската база от 11,5% година по-рано, докато делът на хибридните автомобили достигна 35,2%, оставайки най-предпочитания избор сред европейските купувачи на нови коли.

Същевременно, комбинираният дял на бензиновите и дизелови автомобили в ЕС спадна през първите два месеца на 2025 г. до 38,8% от 48,5% през същия период година по-рано, показват данните на ACEA.

Продажбите на нови електромобили в ЕС скочиха през периода януари-февруари с 28,4% до 255 489 броя, достигайки пазарен дял от 15,2%, като три от четирите най-големи автомобилни пазара в ЕС формират 64% от регистрацията на всички нови електромобили - Германия (с 41%), Белгия (с 38%) и Нидерландия (с 25%), докато във Франция беше отчетен спад с 1,3 на сто.

В същото време обаче продажбите на електромобили от компанията Tesla се сринаха през февруари с 47,1%, а през първите два месеца на 2025 г. - с цели 49 на сто, с което пазарния дяла се сви до едва 1,8% спрямо 2,8% година по-рано.

Tesla успя да продаде по-малко от 17 000 автомобила в страните от Европейския съюз, Великобритания и Европейската асоциация за свободна търговия, в сравнение с над 28 000 през същия месец на 2024 г.

Интересът към електромобилите на Tesla в Европа спадна драматично от началото на годината с оглед отявлените вербални намеси в европейската политика на Илон Мъск, който е приближен на президента на САЩ Доналд Тръмп и с ръководни функции в неговата администрация.

Регистрацията на нови хибридни автомобили през февруари пък нарасна с 18,7% спрямо година по-рано благодарение на скок във Франция (с 51,4%), Испания (с 31,5%), Италия (с 10,4%) и Германия (с 9,8%), докато продажбите на нови plug-in хибридните електромобили се сви в ЕС с 5% след силен спад в Белгия (с 65,3%) и Франция (с 49,3%).

В България продажбите на нови електрически автомобили се повишиха през февруари с 3,3% (със 126 броя), а на хибридните електромобили - с цели 43,8% (със 105 броя), докато продажбите на plug-in хибридния електрически автомобили се повишиха с 9,7% (с 34 броя).

Регистрацията на нови бензинови автомобили в ЕС се сви през първите два месеца на годината с цели 20,5%, което доведе до намаляване на техния дял до 29,1% от 35,5% през същия период на 2024 г. Продажбите на дизелови автомобили пък се свиха с 28% спрямо година по-рано, което намали техния дял на автомобилния пазар до 9,7 на сто.

Тази тенденция в ЕС се потвърждава и от данните на ACEA за България, като продажбите на нови бензинови коли се свиха в нашата страна през февруари с 3% до 2781 броя, а на дизеловите автомобили - с 31,8% до 348 броя.

Пазарен дял на различните видове автомобили в ЕС


Междувременно водещи европейски автомобилни компании в ЕС отбелязаха смесено представяне по отношение на регистрацията/продажбата на нови автомобили през февруари 2025 г., като "Фолксваген" отчете нарастване на продажбите с 4% спрямо година по-рано, запазвайки най-голям пазарен дял от 26,8% (спрямо 25% през февруари 2024 г.).

Голямата френска компания Renault Grouр (произвеждаща моделите Renault и Dacia) увеличи продажбите през февруари с 10,8%, което повиши нейния пазарен дял в ЕС до 11,1% от 9,7% година по-рано.

Пореден солиден срив през февруари с 16,2% беше отчетен от автомобилния консорциум Stellantis - обединението между италианската FCA Group и френската PSA Group или Peugeot, което сви неговия пазарен дял в ЕС до 16,2% (спрямо 18,7% през февруари 2024 г.).

Повишение през февруари с 5,6% отчетоха продажбите на нови автомобили на луксозната немска марка BMW, докато при другата луксозна макар Mercedes-Benz беше регистриран спад с 5,1 на сто.


По публикацията работи: Явор Римски

БНР подкасти:

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна