Осъществима ли е идеята за държавни магазини в пощите, които да продават на ниски цени стоки от първа необходимост коментира в програма "Точно днес" проф. Христо Даскалов, специалист по безопасност на храните и бивш депутат. Той коментира и новия проектозакон на МЗХ, който определя правила за надценките, правила за промоциите в магазините и регулирани цени на 22 стоки.
Според него със закона се търси решение на наболял проблем и има благородната задача да се помогне на българските производители преди всичко.
Те да излезнат на пазара, те да могат да реализират продукцията си и разбира се тази продукция да стига до нас на едни поносими цени. Защото действително много често се случва, така че ние виждаме кашкавал на една потресаваща цена, която най-накрая ни кара да избереме нещо, което не е произведено в България, посочи специалистът.
Той допълни, че е много интересно какво ще се случи накрая. И посочи, че има няколко важни въпроса, на които трябва да се даде отговор.
Единият от въпросите, които си задавам е защо във фирмените магазини, които са на български производители, където веригата я няма, тоест производителят е и притежател на дадения фирмения магазин. Като влезнем вътре в магазина ние се убеждаваме, че всъщност цените наместо да са с 10-20% по-ниски, обикновенно те са по-високи, отколкото в тези прословути вериги било то български или чужди. И веднага човек си задава въпроса защо, какво става? С какво ще бъде по-различна тази търговска верига от магазини, кагато пак същите тези наши български производители ще трябда да си предиставят продуктите там да бъдат реализирани, когато те в техните собствени магазини продават по-скъпо, отколокото във веригите, допълни проф. Даскалов.
По думите му отоговорът на този въпрос е българският манталитет, защото налагайки българското през последните години с едно постоянно говорене, в крайна сметка накарахме нашите производители да предлага на по-висока цена продукцията си.
Когато отидеш при производител ти виждаш един семпъл продукт, но на висока цена. И го попиташ - защо слагаш тази цена, примерно не е 10 лева, а искаш 18 лева. И той отговаря - да, ама това е български продукт. Да, ама в крайна сметка аз получавам българска заплата и този прескъп български продукт не мога да си го позволя и тогава си купувам примерно немско масло. Това е един конфликт, който се засилва във времето. И аз вече подозирам някакъв умисъл. По този начин налагайки българското, да накараме нашите производители да слагат едни невероятни цени и то не, когато има прекупвачи, а когато самите те реализират продукта си и по този начин да накараме хората да отидат във веригите, уточни специалистът.
Според него в България нещата се получават обратно и вместо във фирмените магазини цените да са по-нормални, те са много по-високи.
Подобен е примерът и с цените на зеленчуците и плодовете предлагани на пазарите и в търговските вериги.
Проф.Даскалов смята, че отделените 10 милиона в бюджета за разкриване на държавни хранителни магазини, ще стигнат за не повече 20 обекта, което е "капка в морето".
Не мога да си представя как тези магазини ще подействат на пазара, каза професорът. Според него само 10% надценка е неизпълнимо, защото за някои продукти като бързооборотните - например домати, само докато стигнат до пазара, тези проценти са изгубени.
Всеки който някога дори и с най-дребен бизнес се е занимавал-за него това звучи екзотично. И за мен също е интерсно как ще се организира. Аз не съм противник на тази идея, но в България най-важното е какво се случва като почнем нещо хубаво да го правим и до какъв край стигаме в крайна сметка, заключи проф. Даскалов.
Интервюто с него е в прикачения звуков файл.