Eмисия новини
от 12.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Какво ще се случи с реализацията на Коридор № 8 в контекста на неизвестните пред Алианса, поставяни от Тръмп?

| Репортаж
Снимка: ЕПА/БГНЕС

Отказват ли се САЩ и НАТО от инфраструктура по източния фланг на Алианса? Гръцки медии съобщиха, че Тръмп е решил да прекрати военното присъствие в пристанището на Александруполис. Президентът на Съединените щати отхвърли съобщенията. Но мястото на България в новите стратегически планове на НАТО не е от вчера. 

Базата в Александруполис е ключов логистичен център за операциите на САЩ и НАТО в Югоизточна Европа. Дори и за доставка на оръжие за Украйна. Покойният първи военен представител в НАТО Съби Събев посочи важността на Коридор № 8.

"Без военна инфраструктура няма как да се възвръщат способности по източния фланг на НАТО. Ние имаме значителна част от нужната инфраструктура за по-бързото придвижване на сили на НАТО през Гърция, България и Румъния. Може би трябва да се направи доста повече. Необходимо е да има железопътна и магистрална артерия покрай Черно море. Ще трябва да има и втори мост над река Дунав". 


По този коридор минават военните за не едно учение, провеждано в региона. В средата на януари в Гърция, България и Румъния започна учението "Устойчива стрела" което до март ще събере над 10 000 военнослужещи и военна техника от 9 държави по източния фланг на НАТО. Целта е да се провери как Съюзни сили за бързо реагиране, създадени през 2024 г. като наследници на Силите за бързо реагиране на НАТО (NRF) и част от силите на НАТО за видимо присъствие на югоизточния фланг на Алианс, могат да се разположат бързо и при "всеки сценарий да се реагира във възможно най-къс срок". Затова през януари и февруари МО съобщаваше за преминаване на военни колони от и за Гърция през България за Румъния. 

Дали учението "Устойчива стрела" е проверявало и възможностите на транспортните коридори, заедно с възможността за осигуряване на логистика в България, обясни заместник-началникът на отбраната генерал-лейтенант Михаил Попов.

"Ние предоставихме необходимата информация на нашите съюзници относно способностите за придвижване на територията на страната. Това беше важно не само за силите на НАТО, които остават на територията на страната. Знаем кои са проблемите при придвижването и ще работим за отстраняването им". 


По-интересен е отговорът на зам.-началника на Щаба по планирането на силите на НАТО в Неапол генерал-майор Джеймс Кларк. Той разказа, че за учението  в България е дошъл от Република Северна Македония
Страната ни от десетилетия се опитва да изгради Коридор номер 8, на който се гледа и като икономическа връзка между двете държави, като и с Европа. Генерал-майор Джеймс Кларк отклони въпросите дали с македонските военни е обсъждана тази тема, както и дали НАТО и операциите му по източния фланг са стимул за строителството на подобни транспортните коридори. Обаче от думите на му стана ясно, че строежа на военната инфраструктура е задача на държавите членки от НАТО.

"И тук по време на учението се видя, че има възможности, от които можем да се възползваме. Няма да навлизам в подробности за това какво сме установили, че имаме нужда. Защото и нашите противници биха се възползвали от това. Всяко едно развръщане на сили и скоростта, с която се случва това, зависи от спецификата на задачата. Например, ако е нужно преместването на големи военни съоръжения и хора – по - подходящо е да се случи по море или по жп линиите. Но въпросът е в това, че по време на това учение НАТО показва способността си да реагира в момент, в който възникне криза".

Само можем да допускаме, че изграждането на Коридор № 8 ще бъде изключително важно за НАТО и за европейските му съюзници, ако САЩ прекъснат военното присъствие в пристанището на Александруполис. Но бивши военни от България отдават значението му. "При евентуален конфликт това е единственият коридор, по който могат наистина да се придвижват войски, които да тръгват от италианските пристанища", казват те. Това би подсилило и многонационалната бойна група, която е у нас и се ръководи от Италия. 

Транспортният министър Гроздан Караджов обясни, че в момента се работи активно по реализацията на Коридор № 8.

"Ключов логистичен маршрут по южния фланг на НАТО, свързващ Адриатическо и Черно море. Неговото значение в настоящия геополитически момент е огромно".  

През януари българското правителство изпрати на Република Северна Македония проект на Споразумение за подготовката, изграждането и експлоатацията на трансгранично железопътно тунелно съоръжение от коридора. 
По публикацията работи: Мария Сивкова - Илиева

БНР подкасти:

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна