Със сигурност би имало нужда от стратегия за ИИ в образованието, но още няма достатъчно опит и по метода "опит - грешка" ще се види, кое е добра практика и кое не, каза инж. Венцислав Начев, преподавател по програмиране, роботика и електротехника в Национална професионална гимназия по компютърни технологии и системи в Правец, в интервю пред БНР.
От новата учебна година в техникума в Правец се разкриват нови две паралелки със специалност "Програмиране на изкуствен интелект". Училището е изцяло интегрирано в структурата на Техническия университет в София и ома осигурена база, както и преподаватели.
Новата специалност ще обучава 52 ученици, по 26 в клас, съобщи Венцислав Начев в предаването "Хоризонт за вас".
Учениците ще изучават предмети за използването на ИИ и да програмират ИИ.
"Решихме да я вкараме тази специалност поради развитието на ИИ и навлизането във всички области, което означава, че в бъдеще ще има търсене на такива специалисти. Образованието не е самоцел, а да подготви кадри за бизнеса и икономиката на страната", обясни преподавателят.
Неговите ичаквания са да има интерес към новата специалност.
"ИИ не е заместител на естествения интелект, а е умножител на естествения", казва той.
За кандидатите обясни, че не е необходимо да имат предварителни знания:
"Започваме от началото на програмирането и въведението на ИИ. Достатъчно е учениците да имат желани е и да учат. Нашата гимназия има общежития и столова и при нас учат деца от цялата страна. Използвам ИИ в преподавателската ми дейност и личния живот за съставяне на по-интересни задачи за учениците, а ИИ ми помага и с проверката на контролните. Винаги подлагам нещата под съмнение и проверявам какво ми генерира ИИ. За мен истината е в добрия баланс на използването на традиционните методи –записки, решаване на задачи, стандартни учебници и ИИ, ИИ трябва да допълни традиционните и в никакъв случай да ги замени."
Според Начев, ако се прекали с използването, ИИ може да навреди.
"Това казвам на учениците, не ИИ да решава задачите вместо тях, когато решават задача, да поставят въпроси, с които ИИ да ги напътства, как да решат задачата. Искам заедно с решението да ми дадат и въпросите поставени пред ИИ и това удостоверява, че правилно са използвали ИИ", разкрива тайната на преподаване и обучени в използването на ИИ Венцислав Начев.
Цялото интервю чуйте в звуковия файл.