На 14 и 15 февруари в Софийския университет се проведе академична конференция под надслов "Творчество и иновации – измерения на бъдещето", организирана Националния университетски център за творчество и иновации.
Мащабното събитие беше приветствано от представители на изпълнителната власт и академичното ръководство. Изключително богатата програма, включваща презентации, доклади и дискусии на преподаватели и учени от различни висши и средни училища, социални и културни институции от цялата страна, представиха различни подходи и опит за търсене, разпознаване и стимулиране на творчеството и иновацията в най-разнообразни сфери на познание и дейност – от спорта до изкуствения интелект.
В рубриката "Всичко за образованието" гл.ас. д-р Деница Хинкова от Философския факултет на Софийския университет, член на организационния екип, направи кратка равносметка от конференцията.
За слушателите на предаването гл.ас. д-р Евелина Варджийска сподели свои виждания, основани на наблюдения и работа на терен, за пряката връзка между ценностите и иновативността – тема и на пленарния ѝ доклад "Да отгледаш иновация. Грижа за иновативното мислене и действане чрез работа върху ценностите".
"Най-дълбоката мотивация на всичко, което правим, са ценностите. Ценностите също така са важни за нас, защото те са ядрото на нашата личностна идентичност и също така това, което ни обединява като общности, т.е., ако можем да говорим за нещо като общностна идентичност, тя също се гради на някакъв тип споделяне на определени ценности. И в този смисъл връзката между ценностите и иновациите е съвсем директна, защото ако ние изповядваме и реализираме в действията си ценности, които са насърчаващи иновацията, създаваме добри условия, благоприятна почва те да израснат и да се случат.", поясни д-р Варджийска.
"Съдържанието на самата иновация е в някакъв смисъл подчинен момент. Преди да се случи самото иновативно действие или да имаме някаква творческа идея, която да бъде реализирана и въведена в практиката, ние имаме един определен тип на мислене и това е творческото мислене и точно тези процеси са нещо като ядрото или общата основа на всякакъв тип творчески действия и иновации, независимо от съдържателната област, където те се случват…"
"Като преподаватели ние имаме нашата професионална отговорност, независимо дали сме във висшите училища или в средните и по-надолу, да създаваме такива условия, които да бъдат благоприятни за иновациите и за творчеството както нашите собствени открития, така, разбира се, да насърчаваме младите хора и децата да правят техните открития.", каза д-р Евелина Варджийска.