Това мнение изрази пред БНР Гергана Ефремова от Фондация "Заедно в час".
Реалността в сегашната образователна система е, че учителите готвят учениците за изпити, смята тя.
Ако не бъде променен начинът на преподаване на математика, начинът на развитие на математическото мислене и математическата грамотност, матури в 12 клас няма да доведат до никакъв резултат, освен че ще станат повече частните уроци, посочи Ефремова.
Според нея образованието би следвало да изравнява неравенствата, което в момента не се случва. Тя напомни, че България е страна с изключително голяма ножица между най-зле и най-добре представящите се ученици.
За нея подходът на фокусиране върху един предмет е много погрешен, защото "днешният свят е много комплексен". Ефремова вижда проблем, че в концепцията за учебните програми се говори за "предметни групи и промяна предмет по предмет, където пак се губи цялата картина", докато успешните образователни системи имат рамкови програми, които се адаптират от отделните училища.
"Изключително пренебрегвани в България са изкуствата, а те са ключова част от развитието на учениците. Спортът! Статистиката за затлъстяването на българските ученици е потресаваща."
Неравенствата в образователната система могат да се намалят още в ранна детска възраст, отбеляза Милена Николова, експерт "Политики за детето" в Националната мрежа за децата и автор в Бележник 2025.
Не бива качеството да се измерва само с резултатите от оценяванията, защото в крайните квартали, в маргинализираните общности, в селските райони има "специалисти, които вършат чудеса", изтъкна тя.
"Това, че не постигат качеството спрямо матрицата от резултати, не означава, че не са си свършили работата."
Трябва да се напусне моделът да се наизустяват нещата, подчерта Николова в предаването "Хоризонт до обед". За нея стои необходимостта да се въведат надпредметни умения – социални и емоционални умения, способност да се разрешават спорове, да се управлява бюджет.
"Българската образователна система събира ужасно много данни, които не се използват за почти нищо", обобщи Гергана Ефремова. По думите ѝ не се използват препоръките на експерти, отправени въз основа на данни.
"Наложителна е и промяна в оценяването. Докато се търси те да заучават, учителите ще ги учат да заучават", коментира тя.
Като "ретроградно" Милена Николова определи предложението да има оценка за поведение на учениците.
Цялото интервю слушайте в звуковия файл.