Eмисия новини
от 09.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

"Функционалността е въпрос на методи, а не на учебно съдържание"

Мариана Банчева: Образованието да е надпартиен и дългосрочен политически приоритет

"Ако всички ученици продължават по-нататък, матурите в десети клас се обезсмислят"

| Интервю
Снимка: БГНЕС
Чуй новината! Чуй новината:

Образованието трябва да бъде надпартиен и дългосрочен политически приоритет. Това заяви пред БНР Мариана Банчева от Института за прогресивно образование.

"Преди да говорим за промяна в една или друга програма, в един или друг формат за прилагане на изпити, трябва да се проведе големият разговор за това какво се случва в образованието и в нашата страна. Почти всичко може да бъде научено, но не по едно и също време и не по един и същи начин". 

Тя коментира намерението на МОН да се върви към отпадане на Националното външно оценяване след десети клас, както и към въвеждане на задължителна матура по математика след 12-и клас.

"Образованието е дългосрочен обществен договор между ключови участници в този процес. Всички решения в него трябва да се взимат с оглед на един по-дълъг период от време и на начина, по който ще се отразят върху обществото и икономиката на страната. 

Когато преди десет години се въведе Националното външно оценяване в десети клас, то се направи, защото се предполагаше, че една голяма част от децата няма нужда да продължават да учат в 11-и и 12-и клас, където обучението става строго профилирано и насочено към продължаване във висши училища. 


Навсякъде в системите в Европа има училища, които завършват с десети клас. Но тези деца след това не продължават да учат във висши училища. Те влизат на пазара на труда. 

Тук отваряме голямата тема какъв е смисълът да има профили и професионални паралелки, в които се учат неща, които могат да бъдат придобити като квалификация за една година в центрове за професионално обучение. Ако всички ученици продължават по-нататък, матурите в десети клас наистина се обезсмислят". 

Когато се полагат ключови изпити, няма значение дали са в 7-и, 10-и или 12-и клас, училището трябва да гарантира съотносим брой учебни часове, в които децата изучават тези предмети, посочи още тя в предаването "Преди всички". 

"Проблемите с математиката са много големи. И досега нямаме анализ защо децата се провалят още на изпита в седми клас. Ние ги отказваме да учат математика още в рамките на основното образование. Никой не се представя успешно на националното външно оценяване само с обучението в училище. 

Свързването на програмата с практическите неща и с възпитанието е интересен феномен в нашето образование. Програмата определя неща, които децата следва да знаят в края на даден клас. Функционалността обаче е въпрос на методи, а не на учебно съдържание". 

Цялото интервю може да чуете в звуковия файл. 

По публикацията работи: Мария Сивкова - Илиева

БНР подкасти:

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна

Най-четени