Eмисия новини
от 21.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Теодор Карайончев: Да се учим от децата на справедливост

Теодор Карайончев
Снимка: личен архив

Теодор Карайончев е психолог с дългогодишен опит в тренинги с учители и работа в училище. Повод за разговора с него е наглед незначителна случка от училищния живот, споделена в социална мрежа. Най-общо казано, става дума за оценяване без предупреждение на доброволното участие на няколко ученици в дискусия по тема, предложена от учителя. Ситуацията е специфична, коментарите в групата – разнопосочни, но въпросът, който поставя, е за психологическата и етичната страна на оценяването.

"Ние възрастните не можем да си дадем сметка колко е важна оценката за децата и колко те я възприемат като оценка не на знанията, а изобщо като оценка за личността им … и затова трябва да се подхожда много внимателно… Чувството за справедливост у децата е много изострено… Аз мога да кажа без да се срамувам с моя опит и с моята възраст, че продължавам да се уча от децата. И едно от нещата, което най-много ми е важно, е да се уча на справедливост, защото ние някак си забравяме…"

Що се отнася до безкомпромисното до враждебност отношение на част от учителите към поверените им деца и младежи, психологът изтъква няколко фактора, които безспорно правят работата на педагозите особено трудна. "Децата са по-различни, има разлика в поколенията на 3-5 години, децата идват с много силно его, което не позволяват да бъде наранено и се отстояват и в това няма нищо лошо…Това, което е най-големият дефицит, но нека да си дадем сметка, че този дефицит идва от това какво става в обществото и цялата образователна система… проблемът тук е липса на комуникация", казва Карайончев.

Понякога в безсилието си да овладеят "дисциплината", някои преподаватели си позволяват да използват оценките като инструмент за контрол на поведението, което според психолога торпилира взаимоотношенията и доверието, а това води и до спадане на ефективността на образователния процес. Съвременните деца, обградени от толкова много информация и възможности за преживявания, са предизвикателство за учителите, но това е полезно за самите тях, защото им дава възможност да израстват и те го правят, убеден е психологът.

Чуйте целия разговор в звуковия файл.


По публикацията работи: Росица Михова
Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна