Посолството на Република България в Стокхолм е в контакт с компетентните шведски власти и активно следи развитието на случая. Това съобщиха за БТА от Министерството на външните работи (МВнР) по повод на информацията от шведската прокуратура, че е започнала разследване по подозрение в "саботаж" и задържането на българския кораб "Вежен“ в Балтийско море.
"В Министерството на външните работи постъпи информация за инцидент с българския кораб “Вежен”, който е плавал покрай остров Готланд и Латвия, където се предполага, че са нанесени щети по подводна комуникационна инфраструктура“, посочват от министерството.
От МВнР уверяват, че при постъпила нова информация, тя ще бъде съобщена своевременно.
Шведската прокуратура съобщи, че е започнала предварително разследване по подозрение в "саботаж" при утежняващи вината обстоятелства и е разпоредила задържането на кораб в Балтийско море, заподозрян в повреждането на подводен оптичен кабел, свързващ Латвия и шведския остров Готланд, предадоха "Асошиейтед прес" и "Франс прес".
"В разследването участват няколко органа, включително оперативният отдел на националната полиция, бреговата охрана и въоръжените сили", заяви Матс Люнгквист, старши прокурор в звеното за национална сигурност. Шведската брегова охрана потвърди пред в. "Експресен", че е на място в близост до плавателния съд, който вестникът идентифицира като плаващия под малтийски флаг кораб "Вежен", закотвен близо до пристанището на Карлскрона.
Представители на шведските власти се качиха на борда на плаващия под малтийски флаг кораб "Вежен", който вчера бе задържан във връзка с поредното прекъсване на кабели, минаващи по дъното на Балтийско море, за да започнат разследване на случая, съобщи днес шведската полиция, цитирана от "Ройтерс".
Днес изпълнителният директор на параходство „Български морски флот“ кап. Александър Калчев предостави информация на представителите на медиите във Варна.
"Възможно е корабът "Вежен" да е причинил скъсването на кабела между Готланд и Латвия, но в никакъв случай, аз лично, не допускам, че става дума за саботаж или каквото и да е друго действие от страна на нашия екипаж", каза той. Капитан Калчев обясни, че по информацията, която имат от плавателния съд, корабът е плавал на 25 януари вечерта в изключително лошо време – югозападни ветрове със сила над 25 метра в секунда.
В тъмната част на денонощието не е можело да се извърши оглед на кораба. Сутринта около 8:30 часа българско време, когато вятърът е спаднал, екипажът е излязъл на палубата да огледа за щети и е установено, че лява котва е била "изтекла" и очевидно е била влачена по дъното, обясни още той. Изпълнителният директор допълни, че "изтекла" котва означава, че котвата има стопори, които се поставят, когато корабът е в открито море, но лошото време и вълната, която залива, винаги може да ги повреди.
Той допълни, че ясно се вижда на системата за автоматична идентификация на корабите, че действително "Вежен" минава над този кабел, но кога точно е бил прекъснат той не е ясно. По думите му следва да се засекат движението на кораба с момента на прекъсване, за да се потвърди, че вината е на този кораб.
"Но пак казвам – не може да става дума по никакъв начин, аз поне не смятам, че на борда може да има хора, които биха действали нарочно, за да направят подобна щета", каза Калчев. По думите му инцидентът е станал в 0:45 часа UTC (координирано универсално време) или 2:45 часа българско време.
Калчев каза, че офицерският състав на кораба е от осем българи, а девет граждани на Мианма са изпълнителски състав.