Има деца, които смятат, че могат да правят всичко и всичко е разрешено и идват лошите наказания на живия живот, защото не сме научили децата. Пренебрегвайки тези възможности от негативни санкции, създаваме общество, в което е възможно да властва безнаказаност, смята Величка Таседжикова, учител по български език и литература, директор на 70-о ОУ "Св. Климент Охридски" в София и секретар на Съюза на ръководителите в системата на народната просвета.
Би трябвало да се говори за оценка в целия диапазон – от редовното посещаване на училище, до грубото налагане на претенции на родители и деца за писане на по-високи оценки, тоест да отчита всички проявления на детето и неговата среда, коментира Таседжикова пред БНР.
"Оценката има две страни – тя е и положителна, и отрицателна", уточнява тя и напомня - във всеки момент на нашия живот ние биваме оценявани.
Според училищния директор оценката следва да се прилага за всички ученици и задължително да има възможност да бъде променяна, иначе ще бъде безсмислена.
По думите ѝ, по-важни ще бъдат последиците, с които тя ще се свързва – например прием в определени училища или стипендии.
С подобна оценка училищата не абдикират, категорична е Величка Таседжикова.
Според нея, ако се пристъпи към подобно оценяване, субективният фактор трябва да бъде сведен до минимум.
"Не се боя от това, че тези оценки ще бъдат използвани като дамоклев меч над учениците."
"Моите връстници живеят с чувство за безнаказаност", разказва 12-окласникът Александър Александров, председател на Ученическия съвет в Румънската гимназия в София. Според него "много често се вижда антисистемно поведение от осмите класове" като новодошли.
Родителски НПО обаче реагират резервирано към оценката "дисциплина".
"Тази новина непрекъснато се претопля. Това, което ни притеснява, е, че има много нерешени и неясни отговори – какво следва и как се формира подобна оценка за поведение. Това е оценка, която вероятно би се ползвала като наказание. Идва въпросът за стъпките преди това – как едно дете се подкрепя, когато има трудности", изтъква Яна Алексиева от Асоциация "Родители".
Тя е на мнение, че разговорът по тази тема е "сигнал за всички, че има безсилие, тревога и нужда от повече работа с децата и семействата".
Повече по темата чуйте в звуковия файл.