Това каза пред БНР Юлиян Петров, председател на Синдикат "Образование" към КТ "Подкрепа".
"Ако едно от двете не е на ниво, всичко е много люлеещо се и крайния резултат го няма", заяви той.
Синдикатът излезе с отворено писмо, в което се настоява за спешни мерки за овладяване на насилието в българското училище.
На първо място е комуникацията с родителите, чиито деца не спазват училищния правилник, смята Петров. По думите му, липсват инструменти и родителите дори не могат да бъдат задължени да дойдат в училището за разговор и затова са нужни санкции.
"Това обрича целия процес на крах."
Достатъчен е един ученик, който да изгуби на останалите една трета от времето в обсъждане на дисциплината, даде пример синдикалистът и допълни, че това нарушава правото на образование.
Фигурата на училищния психолог е много важна, но в големите училища броят на психолозите е недостатъчен, отчита Юлиян Петров. Според него "има родители, които преценяват, че техните деца не правят нищо лошо".
"Да кажем откровено – в България нещата не вървят заради дисциплината. Оценка за възпитание е нещо логично – нещо, което почти навсякъде го има. Според нас след 4 клас трябва да се появи задължително", коментира синдикалистът в предаването "Преди всички".
Оценката сама по себе си нищо няма да реши. Ще има смисъл при комплекс от мерки и национален консенсус, изтъкна Петров и призова:
"Нека не приемаме като наказателна тази оценка за дисциплина!"
Много преди комунистическата епоха е имало такава оценка в Европа, обясни Юлиян Петров, според когото е редно да се преодолее това опасение.
Духовните ценности, които се споменават в отвореното писмо, си приличат в различните религии. В България имаме една официална религия, подчерта той.
"Аз съм абсолютно убеден, че тези християнски ценности са нещо много важно и могат само да ни помогнат. Ние визираме тази духовна, непреходна ценност, а не толкова дали ще бъде написана в Библията или някое помагало."
По темата с учителските заплати той предупреди, че са възможни протести.
Цялото интервю слушайте в звуковия файл.