Eмисия новини
от 18.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Безопасността в железниците под въпрос - какви мерки ще бъдат взети?

Вицепремиерът и министър на транспорта и съобщенията Гроздан Караджов (на преден план) дава изявление след срещата с ръководствата на "Холдинг БДЖ" ЕАД, НКЖИ и ИА "Железопътна администрация" - 20 януари 2025 г.
Снимка: БТА
Чуй новината! Чуй новината:

Tрима служители на Националната компания "Железопътна инфраструктура" са временно отстранени от работа заради трагичната влакова катастрофа миналата сряда, при която загинаха двама души, а шестима бяха ранени.
Това стана ясно след срещата на министъра на транспорта Гроздан Караджов с представители на компанията "Железопътна инфраструктура" и БДЖ. 
До края на седмицата ще бъдат очертани спешни мерки, които трябва да влязат в сила до един месец.

Има сериозни пропуски в системата за сигурност, каза Гроздан Караджов.

Комбинация от грешки - грубо нарушаване на редица правила за безопасност, водят до катастрофата между двата товарни влака:

"Кой отишъл за баничка, кой отишъл да тоалетната и как не са си предали един на друг... Не може сигурността за движение по железния път да е оставена на паметта на някой, който може да бъде ангажиран с нещо критично в този момент и да забрави да каже на машинистите да спрат, че идва друг влакна среща, какъвто е е случая.

Без комбинацията от грешки (катастрофата край) Локорско е нямало да се случи", коментира министърът на транспорта.

Трима служители на НКЖИ, двама диспечери и ръководител движение, са временно отстранени.

Новите директори на  Националната компания "Железопътна инфраструктура" и "БДЖ - Товарни превози" Александър Вецков и Чавдар Трендафилов обясниха:

"Това е грубо нарушение на всичките процедури от няколко служители. Надявам се да е прецедент. Това е недопустимо";

"Това ще бъде предмет на разследването - да бъдат доказани всички действия на лицата, участващи в инцидента - по кое време, как са се случили, какви разговори са водили".

Транспортният министър заяви, че има тенденция на зачестяване на едни и същи, повтарящи се нарушения, като например излизания на червена сигнализация от страна на машинистите.

Основният извод, който беше направен, е, че трябва да се обмисли системен вторичен контрол, който при човешка грешка се задейства и предотвратява катастрофа:

"Тези мерки ще бъдат разделени на две части - част спешни неотложни мерки, които ще бъдат инсталирани веднага. И такива, които изискват по-сериозно финансиране, които ще бъдат направени в последствие -  най-вече внедряване на модерни софтуерни системи.

Обявена е нулева толерантност към тези нарушения - всеки нарушил вече ще бъде освобождаван. И основната задача е - нито една катастрофа повече на железния път".

Гроздан Караджов заяви, че до края на седмицата двете компании ще анализират слабостите в системата за безопасност и ще изпратят доклад за възможните мерки. 

По публикацията работи: Мария Йорданова

БНР подкасти:

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна

Най-четени