Eмисия новини
от 21.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

София черпи опит от италианския град Реджо Емилия в ранното детско образование

Снимка: Pixabay

До 18 януари 2025 г. София е домакин на серия от събития, посветени на внедряването на иновативния подход на италианския град Реджо Емилия в ранното детско образование в България.

Град Реджо Емилия, познат по света със своя уникален образователен модел, поставя децата в центъра на процеса на учене, акцентирайки върху тяхната креативност, любознателност и способност за активно участие. Този подход насърчава сътрудничество между деца, родители и учители и се счита за един от най-добрите в света.

На срещата в София опитът си споделят различни експерти в областта - Емануела Веркали от международната организация "Reggio Children“, Нора Гавазова - председател на фондация "Калейдоскоп“ и ангажирана с адаптирането на този подход в България. Домакин на събитието е общинският съветник от групата на "ПП-ДБ-СС" в Столичния общински съвет Цветелина Заркин, в качеството си на председател на Постоянната комисия по международно сътрудничество и туризъм, европейски програми и проекти в СОС и зам.-председател на комисията по образование, култура, наука и културно многообразие.

"Всяка история, свързана с образованието е една лична история. Това се случи и с моето дете в детската градина. Забелязах, че се случват хубави промени и попитах кой ги прави. Тогава ме насочиха към Нора Гавазова и аз я поканих да бъде част от работна група, което тя ми отказа, но ме включи в една нейна инициатива. Бях част от първите учители, които посетиха Реджо Емилия на познавателна визита. Аз видях на практика как се прилага подходът, сигурна съм в него“, каза Цветелина Заркин.

Тя добави, че целта е ранното образование в България да стане по-иновативно.

Пред Радио София Емануела Веркали обясни, че подходът се прилага в град Реджо Емилия за деца от 0 до 6 години.

"Основните ценности, които стоят в основата на този образователен подход – децата са активни участници в процеса на научаване, усвояване на нови умения и знания. В Реджо Емилия често говорим за 100-те езика на децата, като това е един метафоричен начин, по който ние означаваме множеството начини, по които децата могат да се изразяват“, посочи Емануела Веркали.

Тя добави, че учителите, които преподават иновативния подход притежават нужните компетенции да се вслушват в нуждите на децата. Неизменна част от подхода е и средата, която се явява третият "учител", заедно с други двама, които присъстват на място.

Подробности можете да чуете в звуковия файл.


По публикацията работи: Полина Начева
Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна

Най-четени