Eмисия новини
от 18.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Каква е ролята на изкуствения интелект в образованието?

Снимка: БТА

Внедряването на изкуствения интелект в класната стая, макар и противоречиво, се разглежда от организации като ЮНЕСКО, ОИСР и Световния икономически форум като ключова стъпка към модернизация на образованието и подготовка на учениците за изискванията на съвременния свят.

Според екипа на Приложна академия за образование "Синдео“, специализирана в обучения за учители, изкуственият интелект играе съществена роля в трансформацията на образователния процес, като въвежда персонализирани подходи към обучението, подобрява достъпа до качествени ресурси и оптимизира преподавателските методологии. Това допринася за по-висока ефективност и по-добри резултати за учащите.

В отговор на тези тенденции и с цел подкрепа на професионалното развитие на учителите,“Синдео“ организира от 22 до 31 януари безплатно практическо обучение на тема "Приложение на изкуствения интелект в образованието“.
Обучението ще бъде водено от Ангел Георгиев – учител и основател на Приложна академия за образование “Синдео“, и Светлин Наков – основател на“СофтУни“.

През Радио София Георгиев разкри каква е основната представа на експертите за присъствието на AI в класната стая.

По думите му, изкуственият  интелект е инструмент като много други, такъв, какъвто е и Уикипедия – един огромен по мащаби сайт.

Ангел Георгиев

“Уикипедия е един огромен ресурс за информация по най-различни теми, един инструмент, който учители, ученици и хора на науката могат да използват за откриване на информация. За мен изкуственият интелект е още един такъв инструмент, който може да направи много повече от това да се намери дадена информация в него. Той може да ни насочи с идеи, с правилния начин за осъзнаване на една теория, или нещо друго. Това е инструмент в помощ на всеки един от нас да свърши нещата, които иска по-бързо и по-успешно, като той не заменя някаква конкретна роля, освен тази за по-бързо търсене на информация и за откриване на правилните аспекти в начина ни на мислене по даден проблем - поясни Георгиев. - АI ни помага да се справим по-добре с някакъв проблем, но не ни замества нас самите в някаква роля, имам предвид учителите.“

Ученици вече използват изкуствен интелект и обикновено по начина, по който са свикнали да използват Гугъл – направи това, кажи ми това, отговори ми на този въпрос…Гугъл е подготвил хората да го използват като източник на информация, допълни Георгиев:

"Изкуственият интелект, всеки един от големите езикови модели не може да замести търсенето, защото то е фактологическо, в определени страници, а AI, не е добър в предаването на фактологичните данни, а в извличане на концепции, изграждане на модели и насочване на съзнанието в една или друга посока."

Според експерта, едно от най-ценните предимства на AI е това, че можеш да го персонализираш да заеме определена роля.
"Съветвам учениците да го използват като помощник учител", каза още той и посочи конкретни примери.

Как учителите възприемат ролята на AI в образованието и как може да участвате в предстоящото обучение, чуйте в разговора на Елисавета Белеганска в звуковия файл.

По публикацията работи: Спаска Давранова

БНР подкасти:

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна

Най-четени