Политическата криза влияе и на пътната безопасност с невъзможността да се приеме нов Закон за движение по пътищата, което ни е препоръчано от редица европейски партньори, както и с невъзможността да се води ясна политика към подобряване на пътните условия и отделяне на достатъчно средства за поддръжка на републиканската пътна мрежа.
Това каза пред БНР Диана Русинова, експерт от Европейския център за транспортни политики, като подчерта, че действащият закон е морално остарял, тъй като е на повече от 30 години, а движението по пътищата и начинът ни живот за тези години са се променили много.
"Правилникът, по който караме автомабилите, е към Закона за движение по пътищата (ЗДП) от 1969 г., това е предпоследният ЗДП", посочи още тя.
В парламента са се настанили трайни лобистки интереси, смята Диана Русинова и уточни:
"Лобистки интереси, които се опитват да се прокарат през промяната в ЗДП. Свързани с това какви камери трябва да се купуват за контрол на различни нарушения, за премахването на т.нар. обозначителен символ - стикер за годишен технически преглед, за да може те да важат в цяла Европа, ние трябва да имаме стикер, бавенето и нетръгването на нискоемисионните зони, за което България отново скоро ще трябва да започне да плаща. Ние сме страна, която е осъдена от Европейския съд по дело за мръсния въздух, и в момента, когато отменим въпросните стикери, ще започнем да плащаме наказателни такси за това нещо. ... Една от големите битки на една от политически сили е именно да отпадне този стикер за ГТП. Дори в момента има внесен законопроект, който предлага отпадането на тези стикери на предното стъкло на автомобила".
През 2024 г. има спад при загиналите в пътни произшествия, но при тежко ранените има огромен ръст - над 9000 човека са тежко пострадали при инциденти на пътя, обобщи Русинова статистиката от изминалата година.
"Щетите от ПТП на година се изразяват средно в 2% от брутния вътрешен продукт".
Според нея на първо място трябва да се поработи върху подобряването на качеството на пътната инфраструктура - възстановяване на маркировките и подобряване на асфалтовото покритие.
Диана Русинова беше категорична, че трябва да остане мярката за отнемане на превозното средство на водач, шофиращ след употреба на алкохол и наркотични вещества:
"Тази мярка се прилага и в други страни от ЕС. От Европейския център за транспортни политики сме категорично в подкрепа на запазването на тази мярка".
Интервюто на Стефан Кунчев с Диана Русинова в предаването "12+3" можете да чуете от звуковия файл.