Живеем в състояние на руска рулетка на пътя Русе – Велико Търново, казват хората от великотърновското село Самоводене и предупреждават, че е въпрос на време да има жертви от катастрофите и тировете, които не спазват ограниченията. През Самоводене минава един от най-натоварените републикански пътища и трансграничен коридор, свързващ севера и юга. По искане на местните хора, тази седмица се проведе общоселско събрание с отговорните институции, за да се търсят решения.
Как протече срещата и какви мерки за повишаване на безопасността на движението ще се вземат?
Последната тежка катастрофа е от 30 ноември, когато румънски тир рано сутринта се забави и събори масивните каменни огради на две къщи в Самоводене. По щастлива случайност нямаше ранени и жертви. Мариана Колева и Весела Рачева са собствениците на последните пострадали имоти на ул. "Полтава", през която минава пътят Русе – Велико Търново, и искат от институциите:"Камери на полицията, полицейско присъствие ежедневно и еженощно, защото и нощем е страшно при нас. Да забележат, че пътното платно не отговаря на изискванията, то е изкривено, то е на гънки Искам от Общината да асфалтира този път, но да се направи както трябва".
Катастрофа с румънски тир затвори пътя Русе – Велико Търново
От години хората в Самоводене искат повишаване на безопасността на движението, но вместо решения, проблемите се задълбочават, въпреки изградените изкуствени неравности и пешеходни пътеки. Искат устойчиви решения:
"Някак си трябва да се реши, защото им писна на хората. То не е ден или два. Вече много катастрофи стават. Повече хора на сигурността, които да гарантират преминаването".
Кметът на Самоводене Валентин Къндев организира среща на местните хора с отговорните институции:
"Искаме отговорните институции да си влязат в ролята и да повишат контрола. Знаем, че няма как да се изведе трафикът от село Самоводене, докато не се построи магистралата, но трябва да има контрол върху движението".
На срещата не се явиха представители на община Велико Търново, която от година не е изпълнила решение за изграждане на мантинела, както и на областния управител, а хората „разпънаха“ представителите на Полицията, Автомобилната администрация и Пътното управление“. Най-малко 10 са пострадалите къщи с разрушения от катастрофи, коментираха разгневените самоводчани:
"Хората, които живеят на улица „Полтава“, са подложени на геноцид. Там почти няма живот, става въпрос за шум, пепел, за безопасност на движението. Трагедията тепърва предстои. Ако не можете да се справите, казвайте, и народът ще вземе нещата в свои ръце. Това е абсолютно безотговорно".
За последните три години в Самоводене са станали 20 тежки катастрофи. От 2022 година се чака МВР да даде съгласие за стационарни камери за контрол на скоростта в Самоводене и съседното село Поликраище на пътя Русе- Велико Търново.
Няма как да спираме и глобяваме за превишена скорост, обясни Веселин Райков, началник на Полицейското управление във Велико Търново:
"Масовите нарушения са от международни шофьори на тирове. Ще сложим камера, ще има снимка. Докато наказанието на този водач се реализира, практически минават месеци. Ако не са членове на ЕС, няма и да се накаже. Не може да глобим шофьор на границата".
Началникът на Пътната полиция Радостин Върбанов обеща на хората:
"Това движение, което има, ще ви засилим контролът на скоростните режими. Не обещавам всеки ден да има, но обещавам засилен контрол. Проблемът е повсеместен с безумно шофиране".
Заради ремонта на пътя, са премахнати червените гъвкави ограничителни колчета срещу неправилното изпреварване. Ще бъдат възстановени, обеща Венцислав Ангелов, директор на Областното пътно управление“.
"До края на другата седмица ще държа да се случи".
На искането за преасфалтиране на пътя, което за последно е правено през 1996 година, Ангелов заяви, че тече цялостен ремонт на трасето:
"Срокът за изпълнение е 2026 г. През юли август ще завърши като ремонт през Самоводене".
Наслагали сме камъни около имотите си като в Бейрут, за да се охраняваме. По време на война хората се крият в бомбоубежища, а ние се крием от тировете, гневни са самоводчани.
"Не може на всеки метър да има полицай", отговори началникът на Пътната полиция Радостин Върбанов.
Решението е едно - изграждане на магистралата Русе – Велико Търново, която ще изведе от селата тежкотоварния трафик. Времевият хоризонт за това е неясен.
По темата в звуковия файл.