Потребителските нагласи в Германия за декември се влошиха рязко до 7-месечно дъно с оглед намаляващите очаквания за доходите и желанието за покупки при запазващ се песимизъм относно общото представяне на все още доста слабата водеща европейска икономика.
Това показват резултати от последното проучване на немския институт GfK сред около 2000 потребители, проведено в периода между 31-ви октомври 11-ти ноември 2024 г.
Индексът на GfK, определящ потребителски нагласи за следващия месец (за декември), падна рязко до -23,3 пункта (най-ниско ниво от месец май), след като за ноември нарасна до 31-месечен връх от -18,4 пункта. Пазарните прогнози бях за по-умерено влошаване на индекса до -18,6 пункта.
"Последните седмици на годината завършват със значителен спад в потребителските настроения. Измерените за декември -23,3 пункта са най-ниското ниво от май тази година. Следователно, потребителските настроения в Германия в момента са на ниво, сравнимо с края на 2023 г.", отбеляза Ролф Бюркл, експерт в института GfK, като добави:
"Несигурността сред потребителите напоследък отново се увеличи, както се вижда от нарастващото желание за спестяване. Има и друг фактор на несигурност: опасенията за сигурността на работните места в Германия нарастват. Причините за това със сигурност са отчетените от индустрията съкращения на работни места и преместването на производството в чужбина. Същевременно, броят на изпадналите в несъстоятелност лица се е увеличил. Накратко, потребителският климат остава лош.“
GfK индекс на потребителските нагласи в Германия
Институтът GfK използва три подиндекса - за икономическите очаквания, очакванията за доходите и склонността да се пазарува - за текущия месец (в конкретния случай за месец ноември), за да определи настроенията за следващия месец (за ноември 2024 г.).
Индекс на потребителските очаквания за представянето на икономиката през следващите 12 месеца се влоши през ноември до -3,6 от +0,2 пункта през октомври. Това е знак за нарастване на песимизма сред германските потребителите относно икономическите развитие в бъдеще, както и на опасения за рецесия.
В същото време индексът, измерващ очакванията за потребителските доходи в рамките на следващите 12 месеца, се срина драматично от +13,7 пункта през октомври до -3,5 пункта през ноември, в резултат на повишаващата се от известно време насам безработица и ревизираните надолу правителствени прогнози за представяне на германската икономика през тази и следващата година.
Нарастващият песимизъм относно доходите се отразява негативно върху склонността и желанието за покупки, като съответният индекс се понижи до -6,0 от -4,7 пункта месец по-рано, докато индексът, оценяващ склонността за спестяване, нарасна през ноември до 11,9 пункта от 7,2 пункта месец по-рано.