Интервю на Илия Вълков с Любен Лозанов в предаването ''Преди всички''
Update Required
To play the media you will need to either update your browser to a recent version or update your Flash plugin.
Надявам се да се разбере истината за инцидента при Граф Игнатиево, каза пред БНР полк. Любен Лозанов - дългогодишен военен пилот, отговарял за безопасността на полетите в Щаба на ВВС. Миналата седмица политическото ръководство на военното министерство съобщи, че проверката във ВВС след инцидента с двамата загинали военни пилоти е приключила. По думите на министър Атанас Запрянов са установени много слабости. Прокуратурата също предприе паралелно разследване.
"Този доклад е много закъснял. Тази проверка, която той прави, трябваше да се направи паралелно с разследването на Комисията за уточняване причините за катастрофата. Тези неща вървят паралелно. Явно намесата на различни политически влияния, на недобросъвестни експерти, на опити да се тласнат нещата в една или друга посока, да се търси отговорност от командири, от всеки, който има нещо общо с авиацията и конкретно към този полет - доведоха до това, че това разследване не се проведе в първата седмица след произшествието и някак се обърка целият механизъм, който е установен за тези неща", изказа мнението си той.
Черната кутия е един запис на определени параметри, припомни полк. Лозанов и подчерта, че ние не знаем в какво състояние е била самата кутия. По думите му в такива случаи е по-добре заводът-производител да разследва.
"Въпросът е, че този процес се проточи доста дълго време, а това в авиацията е изключително опасно. Стремежът е в рамките максимум на 1 седмица разследването на причините за летателното произшествие да завърши, да бъде изяснена основната причина и на тази база да бъде изготвен доклад с разбор на произшествието, с който се запознава целият състав. Стремежът е в рамките на тази седмица да се извършат коригиращи мероприятия, за да не се допускат повече такива грешки", коментира военният пилот в предаването "Преди всички".
Когато още през 1990 г. започнаха непрекъснати ограничения на гориво, резервни части, за намаляване ресурса за подготовка, още тогава казахме, че това зарежда авиацията с бъдещи конфликти, припомни полк. Лозанов. По думите му всяко намаление на часовете във въздуха се превръща за летеца в голяма опасност. "Един летец е най-безопасен, когато лети колкото може повече", категоричен бе той и добави, че ако тренировката не се поддържа, навиците изчезват.
Санитарният минимум е 90 часа във въздуха, а препоръчителното е 180 -200 часа, а ние стоим на максимум 30, изтъкна полк. Любен Лозанов. Според него това е причината, която всички искат да скрият.Той отбеляза, че всичко опира до ресурс.
"Политиците искат да избягат от собствената си отговорности затова пренасочват удара към командването на ВВС и авиобазите. Тези хора, които са начело на базите, се мъчат неимоверно с този скромен ресурс, без никой да опростява задачите", подчерта полк. Лозанов. Той е категоричен, че най-малко оставките трябва да бъдат в командването.
Цялото интервю на Илия Вълков с Любен Лозанов в предаването "Преди всички" чуйте в звуковия файл.