Потребителските нагласи се влошават в началото на четвъртото тримесечие на 2024 г., като намалява доверието на населението както в градовете, така и в селата, показват резултати от последното проучване на Националния статистически институт (НСИ).
През октомври 2024 г. общият показател на потребителското доверие в България се понижава с 3,8 пункта до-12,2% в сравнение с юли, когато нагласите на потребителите в нашата страна достигнаха най-високо ниво от най-малко 10 години насам в -8,4%.
Въпреки влошаването, доверието на потребителите все още остава стабилно над осредненото дългосрочно ниво от юли 2023 г. насам.
Отслабване на потребителските нагласи през октомври се отчита както в градовете (с 3,3 пункта), така и в селата (с 5,0 пункта).
Общата оценка през октомври на потребителите за развитието на икономическата ситуация в страната през последните дванадесет месец остава без съществена промяна спрямо предходното наблюдение три месеца по-рано (-35,0 спрямо -36,0 пункта), като продължава да се задържа над неговата дългосрочна осреднена стойност от началото на 2024 г. насам.
Отчита се обаче известен песимизъм сред анкетираните от НСИ в прогнозите им за следващите дванадесет месеца, в резултат на което този балансови показател намалява с 3,3 пункта (от -14,6% през юли до -17,9% през октомври).
По отношение на финансовото състояние на домакинствата през последните дванадесет месеца и на прогнозите им за следващите дванадесет месеца също се наблюдава известно влошаване, съответно до -8,1% от -6,4% и до -4,2% от +1,3%.
Потребителите продължава да считат, че през последните дванадесет месеца има повишаване на потребителските цени (45,6% спрямо 47,4% при предходното проучване), но инфлационните им очаквания за следващите 12 месеца са по-умерени спрямо юли (9,7% спрямо 11,6% през юли).
Относно безработицата в страната през следващите дванадесет месеца прогнозите са по-песимистични, като мнението на населението и от градовете, и на това от селата се измества към по-негативни очаквания.
През октомври се отчита и влошаване на намерението на потребителите за извършване на разходи през следващите 12 месеца за покупки на предмети за дълготрайна употреба, в т.ч. за "покупка на кола" и за "подобрения на дома".