Изследването обхваща периода на предизборната кампания на изборите за представители на България в Европейския парламент през юни 2024 г.
Антиевропейската тематика е изключително модерна в последно време, коментира пред Радио София гл. ас. д-р Теодора Йовчева от Софийския университет "Св. Климент Охридски".
"Имайки предвид в България възхода на политически проекти, които избират да се ситуират в по-неоконсервативния спектър, които смятат, че трябва да се залага на по-патриотичното, позволяват България да бъде взета като един случай на изследване. Идеята се роди в период, в който не знаехме, че изборите ще са 2в1, което неминуемо повлия на изследването. Националната проблематика в много голяма степен затъмни европейската", каза д-р Теодора Йовчева.
Проектът "Антиевропейски наративи и тенденции в социалните медии в България по време на кампанията за изборите за Европейски парламент: ефекти върху изборния процес" представя данни от публикациите в социалните мрежи на партии и политици, които са идентифицирани като антиевропейски. Така излизат наяве нетрадиционните канали за политическа комуникация и влиянието, което те упражняват върху избирателите.
"Изследването има два основни компонента. Единият е свързан с наблюдение на официалните страници на партиите, на водещите кандидати и на лидерите на партиите основно във Фейсбук и Инстаграм. Разглеждаме какво съдържание публикуват. Разгледали сме и колко лайкове имат, колко споделяния на постовете и колко коментари. Имаме и социологическа част, която сме направили след изборите на 9 юни", обясни д-р Йовчева.
Тя добави, че лидери в ангажирането на последователите си, със сериозна преднина, са париите "Възраждане" и "Величие", следвани от "Има такъв народ", които обаче не набират и половина от популярността на първите две партии.
"Виждаме, че "Възраждане" и "Величие" са силно популярни партии във Фейсбук. Най-популярен лидер, от гледна точка на Фейсбук страници и лайкове обаче, е Слави Трифонов, т.е. неговата партия има много по-малка популярност, отколкото той като лидер. В Тик Ток най-популярната партия отново е "Възраждане", следвана от "Има такъв народ", посочи гл. ас. д-р Теодора Йовчева.
Най-честите теми, които засяга партия "Възраждане" са "риториката против Украйна", "патриотизъм", "суверенитет". Изследването сочи, че те имат ясен фокус върху международните теми. При ВМРО темите са свързани със "социална политика", "демография", "здравеопазване", "развитие на икономиката", "критика на войната в Украйна". "Величие" са засегнали най-силно във Фейсбук теми като "православие", "анти-елит", "патриотизъм" и "корупция". ИТН са заложили на теми свързани със "Северна Македония", с "нападки към "Продължаваме промяната-Демократична България", "Шенген" и "корупция", обясни д-р Теодора Йовчева.
Изследването обхваща и социологически профили на избирателите на различни партии, които се отнасят до начина им на информиране, до проверка на новини с "бомбастични" заглавия, нагласите им за развитие на ЕС и други показатели.
Изследването показва и, че новите партии градят предизборната си кампания основно в социалните мрежи.
Подробности можете да чуете в звуковия файл.