Eмисия новини
от 12.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

"Новата пандемия", или как да се предпазим от измами в интернет?

| обновено на 05.11.24 в 12:04 | Интервю

В рубриката "Темата на деня" разгледахме една особена заплаха, която експертите наричат "новата пандемия". Но не става въпрос за нов вирус, а за разпространението на интернет измамите, които се увеличават с безпрецедентни темпове. За да се обсъди този тревожен феномен, представители от Комисията за защита на потребителите, Европейския потребителски център и Патентното ведомство на Република България организираха специална кръгла маса, на която се споделиха съвети и мерки за защита.

Николай Братов и водещата на предаването

Гост в студиото беше д-р Николай Братов, директор на дирекция "Експертиза и опозиция на марките и географските означения" в Патентното ведомство. Д-р Братов обясни, че мащабите на интернет измамите са достигнали такива размери, че се налага ново ниво на защита и информираност. "Потребителите вече нямат сигурността на физическите магазини, където могат лично да оценят качеството на продукта. В интернет има възможност за закупуване на продукти от всяка точка на света, което разширява кръга на рисковете и улеснява разпространението на фалшиви стоки," коментира той.

Основната заплаха според д-р Братов е свързана с използването на чужди търговски марки. "Най-честите измами са тези, при които недобросъвестни търговци предлагат продукти, носещи името на известни марки, но без съответното качество и произход. Затова е важно да търсим продукти от доказани търговци и да проверяваме информацията в базите данни на Патентното ведомство и службата на ЕС за интелектуална собственост", посъветва той.

За да се уверим, че не сме подведени, потребителите могат да се консултират с Държавния регистър на марките, където могат да потърсят информация за даден търговец или марка. "Един от най-важните съвети е да не се ръководим единствено от ниската цена”,  допълни д-р Братов.

Сайтът, през който се извършва покупката, трябва да бъде обезопасен, а условията за покупка — ясни и изчерпателни. "Ако търговецът не предоставя достатъчно данни за контакт и няма ясна политика за обслужване след продажбата, това е сигналза съмнение", обясни д-р Братов. Липсата на прозрачност в информацията също е сигнал, че търговецът не желае да поддържа връзка с клиента след покупката.

Другият събеседник в разговора, комисар Владислав Тодоров, началник на отдел "Престъпления, свързани с незаконното съдържание в интернет" в ГДБОП, обърна внимание на честите измами в социалните мрежи.

"Това са предимно инвестиционни измами, при които хората биват подведени да инвестират в платформи за криптовалути, злато и други обещаващи висока възвръщаемост продукти", разказа той. След като оставят свои контактни данни, потребителите биват залъгани от така наречените "финансови посредници". Те обещават лесна печалба и дори бързо създават акаунти за жертвите. Проблемите обаче започват, когато потребителят се опита да изтегли парите— тогава комуникацията с него перкъсва.

Чуйте разговора в звуковия файл. 


По публикацията работи: Зоя Димитрова

БНР подкасти:

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна