През септември Китай е изнесъл повече от 60 000 електрически превозни средства за ЕС, като доставките са скочили до второто най-високо ниво в историята преди допълнителните европейски мита, които се очаква да влязат в сила в края на този месец, съобщава Блумбърг.
Фирми от най-голямата азиатска икономика са доставили през миналия месец 60 517 електромобила на 27-те държави от Европейския съюз, което е с 61% повече от миналата година, според данни на митниците. Предишният пик от 67 455 превозни средства беше през октомври 2023 г., когато Европейската комисия обяви, че започва антисубсидийно разследване на произведени в Китай електромобили.
Графики на общия износ на китайски електромобили и на износа за ЕС (в хиляди броя)
През юни тази година ЕС въведе временни мита и изисква от засегнатите от тях китайски компании да заделят гаранции, но официални лица заявиха през август, че единният блок няма да ги събира със задна дата.
Междувременно държавите членки на съюза гласуваха на 4-ти октомври за налагане на нови мита в размер до 35% върху вноса на китайски електрически автомобили, като 10 държави, включително Франция, Италия и Полша, подкрепиха мярката. Докато Китай и ЕС продължават да преговарят за алтернативно решение, очаква се новите тарифи да влязат в сила в края на октомври.
Ръстът в доставките през септември предполага, че китайските производители на електромобили се надяват да избегнат предстоящите мита. Независимо от това, подобни мерки се очаква да забавят, но не и да възпрат онези, които искат да разширят позициите си на доходоносния европейски пазар. Китайските автомобили често могат да бъдат продадени на по-високи цени в ЕС в сравнение с тези у дома, което означава по-големи маржове за автомобилните производители.
Китайската компания за електромобили BYD Co. планира да създаде свое производство в Унгария и Турция, а други производители, включително Xpeng Inc. и премиум марката за електромобили Zeekr на Zhejiang Geely Holding Group Co., обявиха, че обмислят локализиране на производството.