Недоволство от Германия и Китай дойде след като стана ясно, че държавите членки на Европейския съюз подкрепят Европейската комисия за налагане на мита върху вноса на електромобили от Китай.
Германският министър на финансите Кристиан Линднер заяви, че Европейската комисия не трябва да предизвиква търговска война.
"Нуждаем се от решение, което да бъде постигнато чрез преговори", написа Линднер в "Х".
Германската асоциация на автомобилната индустрия предупреди, че подобно решение ще има отрицателни ефекти. Германски автомобилни концерни призоваха за преодоляване на противоречията, за да бъде избегнат търговски конфликт.
Китайското министерство на търговията реагира остро и определи решението като "несправедливо" и "неразумно", но изрази надежда, че двете страни все още могат да "решат въпроса чрез преговори". Автомобилостроителите в Китай също излязаха с позиция, че решението ще навреди на интересите на европейските компании и потребители.
Премиерът на Унгария Виктор Орбан пък обвини Европейския съюз, че иска да предизвика "икономическа студена война".
Новите мита, достигащи до 45 на сто, могат да влязат в сила от ноември, ако не се стигне до споразумение с Пекин, посочват дипломати.
Министерството на търговията на Пекин съобщи, че в понеделник ще бъдат подновени консултациите на "техническо ниво" с Европейския съюз. Акциите на европейски автокомпании се покачиха, след като стана ясно, че Еврокомисията ще продължи разговорите с Китай за митата.
Десет страни членки подкрепиха налагането на митата - България, Дания, Естония, Франция, Ирландия, Италия, Литва, Латвия, Нидерландия и Полша, 5 са били против - Германия, Унгария, Малта, Словения и Словакия, а останалите 12 се въздържаха.
Идеята за налагането на митата е да се компенсират щедрите държавни субсидии, които китайските автомобилостроители получават.