Синдикатът "Образование" към КТ "Подкрепа" направи анализ на предлаганото учебно време за учебната 2024/2025 година. Началото на учебната година е на 15 септември и това е традицията от векове, се казва в позиция на синдиката за учебното време и ваканциите.
В нея се съобщава, че "на Отраслов съвет социалните партньори се договориха, като се обявява ваканция, да се отделят почивни дни и официални празници, за да няма недоразумения. Това не е видно в предложението от Министерството на образованието и науката (МОН). Така наречената есенна ваканция е от един ден, но незнайно защо са калкулирани и два почивни дни и е обявена 3-дневна ваканция.
По подобен начин са изчислени коледната и пролетната ваканция. При коледната ваканция има пет учебни дни, а са обявени 13, а при пролетната при четири учебни - са обявили десет дни. Тук прозира едно желание на МОН, да покажем, че имаме много дни учебно време, което би могло да повиши качеството на българското образование".
Синдикатът "Образование" анализира учебното време в Европейския съюз (ЕС) и се оказа, че учебното време в дни на българските ученици е малко над средното.
"Но дали, ако увеличаваме непрекъснато учебното време, ще повишим качеството на образованието, тук отговорът е отрицателен", заявяват от учителския синдикат, с председател д-р Юлиян Петров.
В позицията се посочва, че "в така предложеното учебно време, ваканциите са символични, но тук прозира една зависимост от желанието на родителите, да няма много ваканции през работни дни. Това е защото българските родителите не искат да приемат образованието като упорит труд на учениците, а си го представят като социална услуга".
Датите за ваканциите и матурите през новата учебна година
"Другият извод, който се налага, че не са отразени глобалните климатични промени и българските ученици, и учители осъществяват учебен процес през месец юни в нечовешки условия при 40 градусови температури", отбелязват от синдиката.
За външните оценявания в четвърти и в десети клас не са предвидени неучебни дни, но организацията на тези оценявания са огромно предизвикателство, като резултатите от тях са лишени от педагогическа логика. Синдикатът "Образование" предлага двете външни оценявания след четвърти и след десети клас да отпаднат, се казва още в позицията им.