Eмисия новини
от часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Покупката на "Галъп" не е насочена към България, те са консерватори и тръмписти

Андрей Райчев: Продажбата на "Галъп" е личен мотив... Ние си взехме парите!

"Силата на социологическата агенция не е в процентите на изборите. Влиянието е върху дневния ред на обществото"

| Интервю
Андрей Райчев
Снимка: Ани Петрова

Това е бизнес, който след 30 години работа ние осребряваме. Ние си взехме парите. В "Галъп" остава Първан Симеонов, той ми е като син. Първан няма да играе, той е гаранция, че агенцията ще се използва, както трябва.

Това сподели бившият вече основател и собственик на социологическата агенция "Галъп интернешънъл Болкан" Андрей Райчев в интервю пред БНР.

Ако са неразумни да го командват, им гарантирам, че това води до ясен резултат – напуска. Първан е огромен капитал, той е един от най-умните хора в България, предупреди новите собственици Райчев.

"Аз не се чувствам пенсионер и си работя в института "Иван Хаджийски". Надяваме се, че се ще се развие агенцията. Продажбата е личен мотив, просто възрастта, Кънчо е на 65, аз на 70 догодина. Социологията е хамалогия, труден, неприятен труд", призна социологът.

За упреците към социолозите и пропуснатото "Величие" на последните избори Райчев каза, че Първан Симеонов е забелязал "Величие".

"Такива малки партии избухват, така беше с "Атака" и с НДСВ, когато вулканът избухва, мерите височини и докладвате, публиката казва "кажи височината". И ти казваш 70, то излиза 150. Публиката е нетърпелива - кажи, кажи, и ти казваш", обясни атаките към социолозите Райчев.

И допълни:

"Гордо казвам, че съм от първите изследователи на общественото мнение на България. Нямам гаранция, че това дело на живота ни ще се развива. Това е микроскоп. Който го купува, може да го използва като чук и може да започне да забива пирони в микроскопа".

Андрей Райчев коментира, че социолозите имат силно влияние, но за избори то е минимално.

"Силата на социологическата агенция не идва от казване на проценти, това е по-скоро демонстрация, че си качествен. Голямата сила е върху дневния ред на обществото. Влиянието не минава през лъженето за проценти, а че в обществото тръгва процес, който става централна тема за обсъждане. Повечето социолози се стараят за процентите, за да добият авторитет. Силата е в темите. За нашите купувачи е ясно, понятно е какво искат да правят. Те са консерватори и се надяват след победа на Доналд Тръмп на 5 ноември и смяната на властта в САЩ на 20 януари 2025 г., че ще могат да подходят към обществото с определени теми... Покупката на "Галъп" не е насочена към България, те са консерватори и тръмписти".

Райчев предупреди новите собственици:

"Ако са идиотите, които използват агенцията за "тази партия ще спечели 12%, а тя спечели 3%", ще похабят агенцията, но не вярвам да го направят".

Той бе категоричен, че не знае, а и не го интересува произхода на парите, с които е купена "Галъп интернешънъл Болкан".

"Не мога да кажа поради уговорка. Според нас с Кънчо парите са малко, но и много според купувачите. Виждам политическа логика и тя е да влязат в диалог с обществото. И може би са американски финансовите потоци. Не мога да преценя", коментира Андрей Райчев в предаването "12+4".

Но е категоричен:

"Аз се пенсионирам от социологическите изследвания, но ще си говоря каквото мисля. И Кънчо също".

Цялото интервю чуйте в звуковия файл.

По публикацията работи: Александра Никова

БНР подкасти:

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна