"Имах късмета да попадна на добри учители, които ми показаха математиката по привлекателен начин и така ме спечелиха за тази кауза. Повече от 40 години преподавам и работя в тази област", заявява в предаването "Следобед за любопитните" създателят на сдружението "Математика без граници" Любомир Любенов.
"Математика без граници", според Любенов, е един математически турнир, който той възражда през 2013 година, но под една или друга форма е съществувал от 1987 година. Това е състезание, – уточнява той, – което започва от есента и приключва през следващото лято, като в него има четири етапа, в които участват ученици от различни възрастови групи. Целта ни е да приобщим към математиката, която е в основата на много бъдещи възможни реализации, деца от различни възрасти и райони на България."
"Освен умения и таланти, за да се спечели едно дете за математиката, са необходими и награди, за това и в нашите състезания има такива", разказа Любомир Любенов. В състезанията, ежегодно участват ученици от 43 държави и тъй като учебните програми във всяка държава са различни, ние сме създали една примерна програма, в която включваме изчислителни, логически и задачи с малко геометрия. В "Математика без граници" България е най-добре представената страна, сега на 11-ото, последно състезание в Несебър, сред нашите ученици нямаше дете, което да не е решило 75 процента от задачите, обобщава Любомир Любенов. Участниците от Сърбия, Китай, Филипините и Виетнам са конкуренция на българчетата, става ясно в разговора.
Относно обучението по математика в средното образование у нас, според преподавателя, от години се наблюдава едно прекъсване в процеса след седми клас, което с натрупването през годините води и до крайните резултати при представянето на учениците на матурите.
"Проблемът е, че ние чисто методически поставяме една бариера в седми клас, като го поставяме като бариера за тяхното бъдеще и учениците прегарят в тази седмокласна битка, а в 7-и клас се изучава наистина трудна математика – алгебра и геометрия, това е изпитание за подрастващите и след него броят на желаещите да се занимават и изучават математика намалява", споделя Любомир Любенов. Много по-различен начин на оформяне на учебниците и програмите би предложил дългогодишният преподавател, за да се поставят математическите изисквания с психологическото и интелектуално развитие на младите в България.
Снимки – личен архив