Браншови организации в областта на авто-мото подготовката предлагат нови правила за обучението на водачите на моторни превозни средства, искат и преосмисляне на две наредби. Те са подготвили писмо до министър-председателя, което ще внесат.
От организациите настояват също за разговор с министерствата, за да предложат своята гледна точка и промените да бъдат направени така, че да са в полза на всички. Настоява се и да не се отстояват лобистки интереси.
Министерството на транспорта и съобщенията публикува за обществено обсъждане промени в Наредбите №37 и в №38, регламентиращи условията и реда за обучението и изпитите на кандидати за придобиване на правоспособност за управление на моторни превозни средства.
При изменението на документацията и на новите наредби са написани "лобистки текстове с цел да се вземат пари", казва Йонко Иванов, председател на Съюза на центровете по авто-мото подготовка.
"Учебната документация се изготви с една цел – в нея да бъде вкаран текст, че ще се създаде електронен учебник или платформа, по която ще се обучават всички учебни центрове. Тя беше направена предварително от хората, които участваха в тази работна група.
Тази документация е абсолютно сгрешена. Същото важи и за Наредба 37 и 38".
Голяма част от дейностите, свързани с обучението на водачите, ще бъдат дигитализирани, като по този начин ще се намали административната тежест за учебните центрове и ще се повиши ефективността от страна на служителите на агенцията, казва Дамян Войновски, директор на Българската асоциация за интелигентни транспортни системи и бивш заместник-директор на Автомобилната администрация.
Измененията предвиждат кандидатите за водачи да се явяват на теоретичен или практически изпит не повече от четири пъти в рамките на шест месеца от приключване на съответното обучение.
"Целта е да се явяват по-подготвени. Има и редица облекчения. Предлагат се мерки, които намаляват административната тежест. Съществена промяна е преминаването към документация за обучение на новите водачи в електронен вариант".
"Новите учебни документи и налагането на електронизация, която цели единствено да се съберат някакви пари, няма да доведат до нищо положително. Държавата е абдикирала от своите задължения от гледна точка на разговора между институциите, които трябва да се занимават с пътната безопасност".
За подобряване на безопасността на пътя е необходимо да се подобри състоянието на пътищата, а след това да се стигне и до обучение в детските градини, казва още Йонко Иванов.
"Отново сме протегнали ръка за разговор, за да може да се стопират тези изменения. Ако не бъдем чути, преминаваме към протести".