В месеците, последвали нахлуването в Украйна и наложените санкции, Русия изгради т.нар. "сенчест" флот, за да превозва петрола си по целия свят, въпреки западните ограничения. Сега има все повече доказателства, че Москва е започнала да прави същото по отношение на втечнения природен газ (LNG), съобщава в свой анализ агенция Блумбърг.
Газът е от ключово значение за плановете на Кремъл да увеличи износа, да попълни държавната хазна и да финансира своята военна машина, но това изисква Москва да получи по-голям дял от глобалния пазар на LNG, при това сега, когато някога доходоносната търговия с Европа по тръбопроводи вече е почти прекъсната. Към днешна дата плановете за разширяване на руската търговия с втечнен газ бяха възпрепятствани от санкциите на САЩ, които санкции държат чуждестранните компании настрана и спряха доставката на специализирани, готови за преминаване през лед превозвачи, които са жизненоважни за достигане на руските съоръжения в Арктика.
Новите ограничения на ЕС, договорени по-рано тази седмица в 14-тия пакет санкции срещу Русия, които ще влязат в сила през следващата година, имат за цел да ограничат достъпа до европейските пристанища и да възпрепятстват още повече настоящата верига на руски доставки.
През последните три месеца обаче собствеността върху най-малко осем кораба е била прехвърлена на малко известни компании в Дубай, според глобална база данни за корабоплаване Equasis. Четири от тях са от т.нар. "леден клас" и вече са получили одобрение от Москва да плават през арктическите води на Русия това лято.
Въпреки че Блумбърг не успя да намери директна връзка между корабите с големи руски субекти, подробностите са поразително подобни на маневри за създаване на сенчестия петролен флот на Русия, включително използването на непрозрачни компании и кораби, толкова стари, че обикновено вече би трябвало да бъдат изведен от експлоатация.
В тясно обвързаната индустрия за втечнен природен газ, която е неколкократно по-малка от петролния пазар, е изключително необичайно непознато име да набави специализирани превозвачи, които могат да струват стотици милиони долари. Най-малко три от танкерите също така имат своите застрахователи, посочени като "неизвестни" в базата данни на Международната морска организация. Това е друга характеристика на корабите от "сенчестия" флот.
"Има няколко признака, сочещи усилията на Русия да създаде "сенчест" флот за втечнен природен газ“, посочи за Блумбърг Малте Хъмпърт, основател на Арктическия институт, мозъчен тръст във Вашингтон, окръг Колумбия. Закупуването на по-стари кораби, прехвърлянето на кораби от т.нар. "леден клас" на дружество в Дубай и рекорден брой разрешителни за Северния морски път показват, че "парчетата от пъзела на "сенчестия" флот си идват на мястото".
Руското правителство и Министерството на енергетиката не отговориха веднага на исканията за коментар от страна на Блумбърг.
Карта на Южния и Северния морски път за транспорт на втечнен газ
Asya Energy е един от първите кораби, който вероятно е част от подобен "сенчест" флот. През юни, когато йеменските бунтовници хути ескалираха атаките си срещу търговски кораби в Червено море, този транспортен кораб отплава невредим на север през водния път, ставайки първият LNG превозвач, преминал през тази "гореща точка" от януари насам.
22-годишен кораб, който плава под флага на Палау, Asya Energy получи сегашното си име през май и според Equasis се управлява от Nur Global Shipping, компания, непозната в индустрията и работеща от луксозния хотел Meydan в зона за свободна търговия на ОАЕ, която беше критикувана от редица длъжностни лица за липсата на прозрачност. Този кораб няма известен застраховател.
От четвъртък Asya Energy се насочва към Средиземно море, показват данни за проследяване на танкери, събрани от Блумбърг, като плавателният съд изглежда без товар и без да показва конкретна дестинация.
Компанията Nur Global Shipping, която според уебсайта си е навлязъл в енергийния сектор през 2022 г., управлява три други LNG превозвача от април насам - Pioneer, New Energy и Mulan, показват данните на Equasis. Всички те са собственост на компании, базирани на адреса на Nur. Двама от застрахователите на тези танкери са посочени като неизвестни.
Собствеността на четири наскоро построени кораба от "леден клас" пък е прехвърлена поотделно на компания, наречена White Fox Ship Management, също базирана в Дубай, според данни на Equasis. Русия наскоро одобри корабите — North Air, North Mountain, North Sky и North Way — за навигация в Арктика през този летен сезон.
В момента North Way пристига на терминала в Зеебрюге, Белгия, за да получи пратка руски газ, според данни от пристанището, цитирани от Блумбърг.
Компанията White Fox Ship Management няма официален офис и работи от бюро, споделено с много фирми, според служител в сградата, където е регистрирана компанията. Лицето отказа да предостави допълнителна информация, позовавайки се на политика за поверителност на клиента.
Блумбърг обаче отбеляза, че не всичките възможности, които има руският "сенчест" петролен флот, ще бъдат достъпни като алтернатива за подобен "сенчест" LNG флот. Свръхохладеното синьо гориво изисква по-технически опитни екипажи и по-сложна технология, така че има по-малко плавателни съдове, което ги прави по-лесни за проследяване със сателитни данни. Въпреки че има 7500 петролни танкера с различни размери, плаващи по световните води, LNG флотът е по-малко от една десета от тях.
Прехвърлянето, или преместването на гориво от един съд в друг, пък може да се извърши в открити води, когато става въпрос за петрол, и е често срещано средство за маскиране на неговия произход. Това обаче изглежда много по-трудно, когато се отнася за втечнения природен газ. С оглед на това, Русия досега използваше европейски пристанища за подобна маневрата, но по-строгите европейски ограничения означават, че това ще бъде невъзможно от март следващата година.
Руската енергийна компания "Новатек" (Novatek) вероятно има повече опит от всеки друг в прехвърлянето на LNG от кораб на кораб, според Малте Хъмпърт от Арктическия институт.
Такива трансфери "се извършват в котвената стоянка "Килдин" северно от Мурманск от години", добави той, имайки предвид руското пристанище над Арктическия кръг. Миналата година имаше 13 трансфера на котвена стоянка, като само през първите четири месеца на тази година техният брой вече достигна 10, каза той.
Русия, която в момента е четвъртият по големина износител на LNG, има всички основания да продължи напред в усилията си да намери алтернативни пътища за пазар. САЩ наложиха отделни санкции, за да предотвратят началото на износа от Arctic LNG 2, ново съоръжение, разработено от Novatek - компанията, която в Русия е най-големият износител на LNG.
"Сенчестият" флот би могъл да заобиколи ограниченията и би бил удар върху ключова област, в която западните санкции имаха незабавни, осезаеми въздействия, улеснявайки Москва да поддържа своята военновременна икономика.
"Не е изненадващо, че Русия прибягва до изграждането на "сенчест" флот за втечнен природен газ, точно както събра петролен "сенчест флот", за да заобиколи тавана на цените на Г-7 и ЕС от 60 долара за барел за руския износ на петрол", отбеляза Агате Демараис, старши сътрудник в Европейския съвет по въпросите на чуждестранни взаимоотношения.