Потребителските нагласи в Германия за юни продължават да се подобряват за четвърти пореден месец до нов двугодишен връх благодарение на значително повишаване на икономическите очаквания при по-умерен нарастване на очакванията за доходите, на желанието за покупки и на склонността за спестяване.
Това показват резултати от последното проучване на немския институт GfK сред около 2000 потребители, проведено в периода между 2-ри и 13-ти май 2024 г.
Индексът на GfK, определящ потребителски нагласи за следващия месец (за юни), се повишава до -20,9 пункта от -24,0 пункта през май и при осредните пазарни очаквания за по-сдържано подобрение до -22,5 пункта.
"Понижаващите се темпове на инфлация, съчетани със значителни увеличения на заплащането на труда, укрепват покупателната способност на потребителите. Това стимулира очакванията за доходите и също така намалява несигурността на потребителите, което е причина за сравнително високата готовност за спестяване", отбеляза Ролф Бюркл, експерт в института GfK.
"Въпреки това изглежда все още има несигурност сред германските потребители. Това може да се отдаде на липсата на ясни бъдещи перспективи в страната, което подкопава сигурността на планирането при извършване на покупки. Хората ще трябва да възвърнат тази сигурност, преди да са готови да инвестират нарастващата си покупателна способност в по-големи покупки", добави той.
GfK индекс на потребителските нагласи в Германия
Институтът GfK използва три подиндекса - за икономическите очаквания, очакванията за доходите и склонността да се пазарува - за текущия месец (в конкретния случай за месец май), за да определи настроенията за следващия месец (за юни 2024 г.).
Индексът, измерващ очакванията за потребителските доходи през текущия месец (през май), се повиши за четвърти пореден месец, нараствайки с 1,8 пункта до +12,5 пункта, което е неговото най-високо ниво от януари 2022 г. - точно преди началото на руската военна инвазия в Украйна. Темпото на повишаване на индекса обаче се забавя.
Причината за нарастващия оптимизъм по отношение на доходите се крие в комбинацията от значително нарастващите заплати, възнаграждения и обществените пенсионни обезщетения, както и намаляващата инфлация. Според Федералната статистическа служба на Германия (Destatis), инфлацията през април е била 2,2 процента спрямо година по-рано, като това е много близо до целевото ниво на ЕЦБ за инфлация от около 2 на сто. Това от своя страна води до реален ръст на доходите на домакинствата и значително повишава тяхната покупателна способност.
През май склонността и желанието за покупки обаче не се облагодетелства от покачващите се очаквания за доходите и подобряването на икономически очаквания, като индексът, измерващ желанието за покупка, нарасна през май с едва 0,3 пункта до -12,3 пункта и продължава да се задържа в изключително ниско ниво. Индексът на желанието за покупка е "заседнал" в ниския диапазон между -20 и -10 пункта вече повече от две години и не показва признаци на възстановяване.
Постоянно високите цени на енергията и храните, както и продължаващата липса на сигурност при планирането са причина домакинствата да не инвестират в големи покупки. Те са по-склонни да оставят финансовите си ресурси настрана – например като резерви за извънредни ситуации, отбелязва институтът GfK. Това нежелание на потребителите за покупки е отразено и в официалната немска статистика. Според предварителните оценки на Федералната статистическа служба потребителски разходи в Германия вероятно са намалели през първото тримесечие на тази година.
В същото време обаче потребителските очаквания за икономиката на страната продължават да се подобряват. Индикаторът за икономическите очаквания се повишава през май за четвърти пореден месец, при това с цели 9,1 пункта до +9,8 пункта.
И не само потребителите все повече очакват леко възстановяване на германската икономика през втората половина на 2024 г. Редица икономическите експерти също смятат, че възстановяването е възможно, дори ако растежът вероятно ще остане относително слаб. Първите резултати за 2024 г. са положителни - според Destatis германската икономика вероятно е нараснала със символичните 0,2% през първите три месеца на тази година.