Китай остава "критичен доставчик" за света и усилията за цялостно отделяне от него остават "трудни, ако не и невъзможни", се казва в доклад за търговията на Allianz Trade, цитиран от бизнес телевизия CNBC.
Въпреки разговорите за отделяне и намаляване на рисковете, свързани с Китай, европейските компании остават оптимистични за перспективите в страната, като близо 40% от фирмите в Германия и Испания и повече от 30% от тези във Франция очакват техният отпечатък във веригите на доставки в страната да се увеличи.
Според същия доклад, само 27% от анкетираните компании в САЩ планират да разширят бизнес си в Китай.
"Европейските компании очевидно са по-малко притеснени от фирмите в САЩ“, се казва в доклада, подготвен от ръководителя на икономическите изследвания на Allianz Trade Ана Боата.
Проучването на Allianz Trade анкетира повече от 3000 компании в Китай, Франция, Германия, Италия, Полша, Испания, Обединеното кралство и САЩ, относно техните перспективи за световната търговия през 2024 г.
Повече от една трета от анкетираните планират да увеличат присъствието си в Китай, докато само 11% заявяват, че ще го намалят, показва търговското проучване.
"Китай остава най-важният доставчик в света, от който пълното отделяне изглежда трудно, ако не и невъзможно", се казва в доклада на Allianz Trade.
Междувременно в Китай компаниите там стават все по-оптимистично настроени относно износа в други страни.
Над един на всеки десет износителя в Китай (вторият по големина износител на стоки за САЩ след Мексико) прогнозира повече от 10% увеличение на експорта.
Това е по-високо от други страни, които най-вече очакват повишение на износа с от 2% до 5%, показват данните от доклада.
"Китайските износители са по-оптимистични от други страни, сочи проучването", каза Франсоаз Хуан, старши икономист за Азиатско-тихоокеанския регион в Allianz Trade.
"Миналата година беше лоша година за общия износ, имахме световна търговска рецесия. Ето защо смятаме, че респондентите в нашето проучване са особено оптимистични", посочи Хуанг пред CNBC.
Въпреки че компаниите може да не отделят напълно веригите си на доставки от Китай, диверсификацията все още е възможна.
"Компаниите, които търсят диверсификация на своите вериги на доставки, гледат към останалата част от Азиатско-тихоокеанския регион, с добър фокус върху ASEAN", отбеляза Хуан, имайки предвид 10-членния търговски блок от Югоизточна Азия.
Докладът на Allianz Trade показа, че износителите могат да са по-оптимистични през 2024 г., но също така са станали и по-загрижени относно геополитическия пейзаж, както и по отношение на рисковете, свързани с недостиг на суровини, работна ръка и финансиране.
Около 73% от анкетираните казват, че рисковете, свързани с политиката и протекционизма, са основната им грижа. Износителите все още се притесняват от прекъсвания на веригите на доставки, като "31% от респондентите поставят транспортните рискове сред трите най-големи риска, а 28% включват риска от недостиг на суровини", се казва още в доклада.
Около 48% от американските износители, които произвеждат в Китай или имат доставчици там, заявяват, че биха обмислили страни от Азиатско-тихоокеанския регион и Латинска Америка в своите усилия за диверсификация.
"Преместването в рамките на един и същи регион и "ниършоринг" (nearshoring) изглежда са предпочитаните тенденции", се казва в доклада, като се добавя, че само 5% от анкетираните смятат, че тенденциите на "решоринг" (reshoring) ще се обърнат през следващите две години, докато почти 30% очакват те да се увеличат.
"Ниършоринг" е процес на преместване на бизнеса на къси разстояния в страни, където има по-евтина работна ръка, докато "решоринг" е процес на преместването на производството обратно в страната, където е седалището на компанията.
Войната на Русия в Украйна продължава да бъде най-големият геополитически риск, който компаниите очакват да възпрепятства веригите на доставки, докато търговските войни между САЩ и Китай са най-голямата заплаха за фирми с дълги вериги на доставки и повече от 50% чуждестранно производство.